Intelligence Resource (IR)
Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/
OmverdensOvervåking (OO)


Om – Kunde- og klientspørsmål
Kunde og Klientspørsmål
Del en – Kundeanalyse
Del to – Strategisk analyse
Del tre – Marked
|
Vær så vennlig å fyll ut følgende formular:
- Hvem er dinee fem viktigste kunder( eller kundegrupper)?
- ________________________________
- ________________________________
- ________________________________
- ________________________________
- ________________________________
- Hva har disse fem kundegruppene felles?
- ______________________________
- ______________________________
- ______________________________
- Hvorfor kjøper de dine produkter/tjenester?
- ___________________________
- ____________________________
- ____________________________
- Nevn tre potensielle kunder (eller kundegrupper) som for tiden ikke er dine kunder.
- ____________________________
- ____________________________
- ____________________________
- Hvorfor er de ikke kunder hos deg?
- __________________________
- __________________________
- __________________________
- Finnes det noen åpenbare etniske, religiøse, aldersmessige eller kjønnsmessige faktorer i din kundekrets som skiller seg klart ut?
- __________________________
- __________________________
- __________________________
- Hva er den mest effektive salgskanalen dere har?
- ___________________________
- __________________________
- __________________________
- Hvilke produkter/tjenester er dine tre største inntektskilder?
- ______________________________
- ______________________________
- ______________________________
- Dersom kundene ikke kunne kjøpe det dere selger (selv ikke fra konkurrentene dine), hva ville de da gjøre?
- ________________________________
- ________________________________
- ________________________________
|
Demografiske faktorer: hvem kjøper?
- Blir bedriftense produkter/tjenester hovedsaklig kjøpt av en bestemt aldersgruppe?
- Blir bedriftens produkter/tjenester hovedsaklig kjøpt av bestemte bedrifter innen bestemte bransjer eller personer?
- Blir bedriftens produkter/tjenester hovedsaklig kjøpt av et bestemt kjønn?
- Blir bedriftenre produkter/tjenester hovedsaklig kjøpt av kunder innenfor et bestemt geografisk område?
- Blir bedriften produkter/tjenester hovedsaklig kjøpt av en bestemt inntektsgruppe ?
- Blir bedriften produkter/tjenester hovedsaklig kjøpt av små, mellomstore eller store bedrifter ?
- Er salget av bedriften produkter/tjenester knyttet til salg eller bruk av andre produkter/tjenester?
- Er salget av bedriften produkter/tjenester hovedsaklig knyttet til en bestemt yrkeskategorier?
- Hvilket utdanningsnivå har bedriften viktigste kunder?
- Hvem( ifølge punkt 11-19) er de største brukerne av bedriftens produkter/tjenester?
- Hvilke fordeler har de forskjellige kundegruppene (ifølge punktene ovenfor) av å bruke bedriftens produkter/tjenester?
- Hvilke reklamefremstøt har vært mest effektive?
- Hvilken type kundestøtte kan få andre kunder til å kjøpe bedriften produkter/tjenester?
- Hvilke type produkter/tjenester har ført til størst omsetning?
- Hva er kjøpernes karakteristiske trekk?
|
Kanaler: Hvor og hvem kjøper kundene fra?
- Hvilke distribusjonskanaler gir de høyeste salgsinntektene?
- Hvilken distribusjonskanal gir høyest bruttofortjeneste?
- Hva er de mest omfattende endringene bedriftens konkurrenter har gjort når det gjelder distribusjonskanaler?
- Hva er den mest effektive endringen bedrifteni har gjort når det gjelder distribusjonskanaler?
- Hvorfor var denne endringen (jf. Punkt 29) så effektiv?
- Er det et nivå i distribusjonskjeden som kan elimineres?
|
SWOT analyse
Styrke |
Svakhet |
Muligheter |
Trusler |
Kundeanalyse
Vurder egne sterke og svake sider i relasjon til følgende punkter. Sett opp 1-2 hypoteser for hvert punkt.
- Kundebehov (Nåværende – fremtidige – udekkede)
- Kundens tilfredshet med service (både teknisk og annen service). (forskjeller produkt og geografi)
- Tilleggstjenester – behov
- Evaluere markedsbearbeidingen og salg-/markeds systematikken
- Egen salgsorganisasjon
- Prissensitivitet
- Teknologisensitivitet
- Geografisk segmentering
- Produkt / bruker segmentering
|
Konkurrenter
Analyse av strategiske faktorer når det gjelder konkurrenter. Skala((1 – 5), 1 best
_______________ Kunde/ Klient |
|
|
|
|
|
|
Produkt:Produkt/Tjeneste |
Rangering |
|
|
|
|
|
|
|
Bedrifter: |
Pris |
Kvalitet |
Levering |
Service |
Teknologi |
Distribusjon |
? |
Bedriften din |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konkurrent A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konkurrent B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konkurrent C |
|
|
|
|
|
|
|
Konkurrentanalyse
Vurder konkurrentenes sterke og svake sider i relasjon til punktene nedenfor.
Sett opp 1-2 hypoteser for hvert punkt.
- Organisasjon – ledelse.
- Markedsføring.
- Marked / geografi /produkt
- Belønningssystemer.
- Lønnsomhet
- Mulige handlemåter fra konkurrenten. Hva kan konkurrentene tenkes å gjøre innen de forskjellige segmentene.
- Mest sannsynlige handlemåter fra konkurrenten.
- Farligste handlemåte fra konkurrenten for bedriften
- Hva provoserer konkurrenten mest.
- Hvilken utvikling i markedet favoriserer konkurrentene mest / minst.
|
Konkurranse klimaet
- Hvilke firmaer fremstiller konkurrerende produkter’
- Hvor godt etablert er bedriftense konkurrenter ?
- Hvor store er deres respektive markedsandeler’?
- Hvilke spesielle fordeler har de viktigste konkurrentene’?
- geografiske
- industrielle
- størrelsesmessige
- tilsvarende produkter
- handels- og industrielle sammenslutninger og forbindelser
- andre fysiske, karakteristiske egenskaper
- godt utbygget forhandlernett
- image
- anerkjennelse
- Hva slags omdømme har de ledende konkurrenter?
- Hvilke distribusjonsmetoder benyttes?
- Hvordan er deres salgsstruktur’?
- Hva slags service kan konkurrentene tilby?
- Hva er den vanlige kreditt- og rabattpraksis?
- Hvilke garantier tilbys?
- Hva er firmaets og konkurrentenes politikk med henblikk på å benytte tekniske og ikke-tekniske selgere?
- Hvordan har salget utviklet seg for firmaets og konkurrentenes tekniske og ikke-tekniske selgere’?
- Hvor stort er omfanget av konkurrentenes produktforskning og -utvikling?
- Hvordan er kvaliteten på personale og ledelse?
- Hva er produksjonspotensialet for de viktigste konkurrentene’?
- Hvor stort beløp avsetter vanligvis konkurrentene til reklame og salgsfremstøt’?
- Kan forandringer av materialer eller metoder forvente å øke konkurrentenes nåværende salg’?
- Hvor stor del av konkurrentenes produksjon går til eksport?
- Hvilke er deres viktigste eksportmarkeder’?
- Hva er omfanget av konkurrentenes markedsundersøkelse?
- Hvilken image har de konkurrerende firmaer’?
|
Markedsstørrelse
- Hvor stort er markedet for produktet?
- Hvor lenge vil markedet bestå?
- Hva er forbruket på hjemmemarkedet (volum eller verdi)?
- Hvor stor del eller mengde (volum og/eller verdi) dekkes av hjemmeproduksjonen?
- Hvor stor del eller mengde (volum og/eller verdi) dekkes av import?
- Hvilke markeder er viktigst for a) hjemmeproduksjonen’? b) re-eksporterende import?
- Hvilke faktorer begrenser størrelsen av det totale marked’?
- Størrelsen på de forskjellige markedsegmenter?
- etter geografiske områder?
- etter brukerstørrelse?
- etter bransje?
- etter produkter. type. kvalitet. desing eller pris?
- etter forhandlertype?
- Hva er størrelsen av det totale marked for et erstatningsprodukt?
- Hva er eksportmulighetene?
Markedsstruktur
- Hvem er de viktigste innenlandske leverandører til markedet?
- Hvilke land er de betydeligste importkilder?
- Hvilke importfirmaer er blant de viktigste?
- Hvorledes ser de viktigste konkurrenters eksportprofil ut?
- Hva er deres viktigste markeder?
- Hvilke geografiske variasjoner er det på hjemmemarkedet?
- Hvilke sesongmessige/periodiske variasjoner er det på hjemmemarkedet?
- Hvilke faktorer begunstiger for øyeblikket opprettelsen av nye bedrifter?
- Hvilke faktorer vil for øyeblikket sannsynligvis føre til konkurrenters tilbakegang?
- Nevn de viktigste industrielle kunder.
- Nevn de sekundære industrielle kunder.
- Er selvforbruket stort innenfor det industrielle markedet?
- Er det vanlig med samhandel?
Markedssvingninger
- Hvordan ser markedet ut sammenlignet med:
- for 10 år siden ?
- for 5 år siden ?
- siste året ?
- Hvordan er produktetterspørselen
- for 10 år siden ?
- for 5 år siden ?
- siste året ?
- Hvilke trekk tyder på forandring
- 10 år ?
- 5 år ?
- siste året ?
Markedsandel
- Hvor stor markedsandel har firmaet?
- Hva er hovedkonkurrentenes andel?
- Hva er firmaets andel av markedet, fordelt etter:
- bransje?
- firmastørrelse?
- geografisk?
- Hva er hovedkonkurrentenes andeler?
- etter bransje
- etter firmastørrelse
- geografisk
- Hvor stor prosentdel av omsetningen kommer fra:
- gamle kunder’?
- nye kunder’?
Firmaet
- Hvordan er firmaets omdømme på det industrielle markedet?
- Hvordan er firmaets omdømme når det gjelder produktene/tjenestene?
- Hvordan er firmaets image?
- Er firmaets leverandører eventuelle kundeemner for dets produkter?
- Bruker firmaet noen av sine egne produkter?
- Hvilke former for service tilbyr firmaet’?
- Hvordan er disse sammenlignet med markedets krav?
- Hvilke garantier tilbys?
- Hva er de kritiske faktorer for suksess (f.eks. forhandlernett «aksept», lokal deltagelse)?
Markedsføringsmetoder
- Hvilke markedsføringsmidler anvendes for øyeblikket. og hvordan er disse sammenlignet med firmaets midler’?
- Hvorledes er budsjettandelen av hver av de følgende medier sammenlignet med konkurrentenes?
- aviser
- tidsskrifter
- utendørs
- direct mail
- utstillinger
- utdannelseskampanjer
- kataloger og brosjyrer
- PR-kampanjer
- blikkfang på salgsstedet
- film
- prøver
- andre
- Hvilke markedsføringsmidler anvendes for øyeblikket. og hvordan er disse sammenlignet med firmaets midler’?
- Hvorledes er budsjettandelen av hver av de følgende medier sammenlignet med konkurrentenes?
- aviser
- tidsskrifter
- utendørs
- direct mail
- utstillinger
- utdannelseskampanjer
- kataloger og brosjyrer
- PR-kampanjer
- blikkfang på salgsstedet
- film
- prøver
- andre
- Hvilke grunner kan angis for mulige forskjeller?
- Hvilke andre midler bør overveies?
- Hvilke evalueringsmetoder av den totale markedsføring og av spesielle verktøy eksisterer?
- Hvor ofte foretas en evaluering av effektiviteten?
- Hvordan har utviklingen vært for firmaets utgifter til markedsføring i verdi og pr. solgt enhet?
- Hvor store er utgiftene til markedsføringen?
- årlig?
- forespørsel?
- ordre?
- selger?
- medium?
- Hvordan ser utgiftene til markedsføringen ut, fordelt etter:
- metoder?
- media?
- sesong?
- geografisk?
- bransje?
- anvendelse?
- Hvordan er firmaets utvikling og profil når det gjelder markedsføringen sammenlignet med konkurrentenes?
- Hva slags reklame og media er brukere og potensielle brukere mest utsatt for?
- På hvilken måte skiller konkurrentenes reklame seg fra firmaets?
- media?
- frekvens?
- plass?
- Tekst ?
- Strategi?
- Hvor stor er leserkretsen (i tall) for de forskjellige metoder’?
Distribusjons metode
- Omtrentlig hvor mange forhandlere av produktet er det på markedet i alt?
- Hvor effektive er de distribusjonsmetoder som benyttes?
- Hvorledes er de sammenlignet med konkurrentenes metoder?
- Hvilke alternativer finnes?
Market research
- Hvordan er utgiftene til markedsundersøkelser sammenlignet med konkurrentenes?
- Bruker du Internett for markedsundersøkelser (konkurrentanalyser, kundeanalyser, analayse av omverdenenen og business intelligence?
- Hvilke markedsundersøkelser er utført på hjemme- og på eksportmarkedene?
- Hvor effektive er firmaets informasjonskilder?
- Hvor omfattende er firmaets statistiske data?
- Hvilke markedsundersøkelsesmetoder er funnet mest effektive?
- Hvilke eksperimenter pågår i forbindelse med markedsundersøkelsen?
- Når foretrekkes bruken av selvstendige byråer fremfor firmaets egne undersøkelser?
Eksport marketing
- Er alle tenkelige markeder blitt evaluert?
- Hvilke kriterier benyttes for å avgjøre om et marked er attraktivt?
- Hvilken offentlig hjelp finnes ved a) innhenting av opplysninger om spesielle markeder, b) finansiell hjelp til undersøkelsen, c) markeds inngang, d) markedskonsolidering?
Nye produkter
- Hvilke produkt grupper er mindre enn 5 år gamle? Et års gamle?
Bruker adferd
- Hvilke faktorer inngår i beslutningsprosessen angående kjøp, inndelt etter:
- bransje
- firmastørrelse
- geografiske områder
- kjøpernes arbeidsfunksjon
- sesong
- Hvem utgjør den beslutningstagende enhet i kundefirmaene?
- Hvilken status og arbeidsbeskrivelse har som regel kjøperne av firmaets og konkurrentenes produkter?
- I hvilken utstrekning er innkjøp en funksjon som ivaretas av en komite’?
- Hva er den vanlige måte å avtale ordrer eller kontrakter på?
- Hvilke faktorer innenfor personale har innflytelse på firmaets og konkurrentenes salg’?
- Hvilke preferanser har brukerne med hensyn til spesielle salgsmetoder og fremstøt?
- Hvor ofte og regelmessig foretas innkjøp?
- Hvor godt kjennskap har brukerne til firmaets produkter’?
- Hvor godt kjennskap har brukerne til identiske konkurrerende produkter?
- I 2. Hvor godt kjenner brukerne til konkurrerende erstatningsprodukter?
- I hvor stor grad blir produktet feil brukt?
- Hvordan vurderer brukeren produktets gjennomsnittlige levetid?
- Hvordan varierer beslutningene om produktets levetid mellom bransjer og firmaer?
- Er vurderingskriteriene for firmaproduktenes levetid de samme som for konkurrentproduktenes?
- Forandrer kjøpeansvaret seg på bestemte punkter som kanskje forandrer produktets muligheter til å bli akseptert av en bedrift?
- Hvor store ordrer kan forventes, inndelt etter:
- bransje
- firmastørrelse
- geografisk beliggenhet
- arbeidsbeskrivelse og kjøpers status
- Hva er utviklingen i og årsakene til tapte ordrer’?
- Hva er utviklingen i o~ årsakene til kansellerte ordrer’?
- Hvordan er muligheten til å utsette innkjøpet’?
- Hvilke handelsvilkår kreves’?
- Hvilke krav stilles til produkter som leveres under eget varemerke’?
- Er det foretatt undersøkelser av brukerpreferanser m.h.t. distribusjonsmetoder?
- Hva er det totale antall firmaer eller anlegg som i praksis kan benytte produktene/serviceytelsen?
- Kjøper brukerne direkte eller gjennom andre kanaler (f eks forhandlere, grossister)?
- Hvilke leveringstider kreves som regel av brukerne ?
- Er det tekniske eller forretningsmessige forbindelser mellom konkurrenter og kunder som øver innflytelse på markedet ?
|
Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:
VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992
Jan Vig
Daglig leder
__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com
Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING
Del på bloggen

Legg igjen en kommentar