Intelligence Resource (IR)
Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/
OmverdensOvervåking (OO)
Kunnskapskilden
Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåkingE-BusinessInternet Marketing IntelligenceInternett MarketingWeb utviklingsprossenCD/Video utviklingsprossenTips& TriksLinker |
Kunnskapskilden – Tips & Triks
Tips & Triks
Dine spørsmål som kunde
Spørsmål som bør vurderes ved online presentasjon
Grunnregler på Internett
Promotering på Internett
Stimulere trafikken på Web siten din
Praktiske tips for ditt nettsted
Publisitet/promotering off line
En web reklameringssite
Public relations for å gjøre Web siten din kjent
Designregler
|
Kunnskapskilden – Tips & Triks –
Praktiske tips for ditt nettsted
1 |
Tips for å forbedre ditt nettsted, og øke trafikken |
Tipsene på denne sida er ganske grunnleggende og elementære. Men ofte blir de ikke blir fulgt, med dårligere sider og mindre trafikk som følge. Bruk disse tipsene som en «sjekkliste» på at du har fått med deg de viktigste tingene.
Det er en gammel økonomisk læresetning at det er dyrere å få en ny kunde enn å beholde en gammel. Sørg for at folk kommer tibake til nettstedet ditt igjen og igjen. Da er det nødvendig å oppdatere dem regelmessig, minst hver uke. |
Ikke la surferne måtte bruke Back-knappen for å navigere. Gjør det enkelt og oversiktlig å bla seg fram og tilbake på nettstedet ditt. Har du et stort nettsted bør du også ha en effektiv søke-funksjon. |
Gjør det enkelt å komme i kontakt med deg. Epost-adresse bør finnes på alle sider, og din telefon og adresse bør være lett å finne fram til. Enkelte firma har investert mange penger i en strøken website, men har utelatt å fortelle hvordan man kan kontakte dem! |
||||||
Animasjoner kan piffe opp nettstedet ditt, men bruk det med måte. Det skal ikke mye til før det er blitt for mye, og nettbrukeren blir distrahert fra budskapet. |
Internett er et multi medium, men de fleste nettsteder vil ikke tjene på å legge bakgrunnsmusikk eller -lyd på sidene. Med mindre du reklamerer for et lydstudio eller selger plater, selvfølgelig. |
Forbausende få nettsteder har gjort et systematisk forsøk på å engasjere nettbrukerne og få dem til å gi tilbakemeldinger. For ikke å snakke om å få dem til å bidra med innhold på nettstedet. Følg med på hvordanStrategiskolen snart tar skrittet ut med et diskusjonsforum. |
||||||
Gi nettbrukerne fordeler av å handle gjennom ditt nettstedet eller surfe på dine sider. For eksempel lavere priser (enn i butikkene), gratis programmer eller shareware, konkurranser med mulighet til å vinne gaver, gratis online rådgivning e.l. |
De fleste nettbrukerne er ennå ikke vant med å handle over nettet. Forklar for dem hvorfor det er trygt (forutsatt at du krypterer evt. kort-informasjon), og gi dem rask og god service og ordrebehandling slik at de blir fornøyd og får lyst til å handle over nettet igjen. |
La nettbrukerne forstå at det er ekte mennesker og en solid organisasjon bak nettstedet. Svar på alle forespørsler innen en dag eller (maks) to. Sett av de nødvendige menneskelige ressurser for å få det til. |
||||||
Å gi beskjeden «Under construction» er en utbredt feil. For det første er alle nettsteder kontinuerlig under utvikling (eller bør være det). For det andre har uttrykket en aura av sløvhet og middelmådighet over seg. Andre vanlige tabber kan du se på denne linken . |
Sjekk logg-statistikken for ditt nettsted grundig. Se hvilke sider som blir besøkt mest – og minst, hvilke linker de bruker for å navigere seg fram og tilbake, og hvor lang tid de bruker på hver enkelt side. Og bruk informasjonen du får til å forbedre sidene slik at du får mer trafikk. |
Sørg for at det er lett å finne fram til ditt nettsted.Kvasir, Yahoo, Alta-Vistaog Lycos er de mest brukte. Og husk å legge inn meta-koder med de viktigste stikkordene på index-sida di. Dette er «barnelærdom», men det er forbausende mange som ikke tar seg bryet med å gjøre det. |
||||||
Ennå ikke fått et eget domenenavn for ditt nettsted? Mangel på eget domenenavn gir et svært amatørmessig preg over nettstedet ditt, selv om innholdet ellers er førseklasses. Det koster ikke mer enn et par tusenlapper. Og så finner folk lettere fram til deg (mange prøver seg først på firmanavnet som webadresse). |
En nettside er ikke en brosjyre. Web-mediet krever at du skriver mer kortfattet, og oversiktlig. Bruk bullet-lister, bruk ingress, gjem lange lister i scrolle-bokser og ha en oversiktlig design som fremmer lesingen. Bruk heller to korte sider enn en lang. |
Logikk tilsier at jo flere linker du har på dine sider, jo mindre trafikk vil dine sider få (fordi folk lettere klikker seg et annet sted hen). Praksis viser derimot at mange linker øker trafikken, fordi nettstedet ditt blir ansett som en ressurs og et sted som er verd å komme tilbake til igjen og igjen. Prøv også å få steder du linker til å gi en link tilbake til deg. |
||||||
Bruk verktøy til å lage og administrere nettstedet ditt som lar deg arbeide tidseffektivt. Dermed kan du bruke mer tid og konsentrasjon på å lage et godt innhold. Bruk en database i bunn når informasjonsmengden får litt størrelse på seg. (Du kan ingenting om databaser? Prøv f.eks.Notes/Domino. Det tar litt tid å sette seg inn i, men er et effektivt verktøy og er mulig å beherske også for andre enn tekno-freakene.) |
For enkelte vil det være mulig å tjene noen penger på banner-annonsering og linking (f.eks. får du provisjon hvis du linker til bokhandelen Amazon.com og noen dermed bestiller varer). Eller slå deg sammen med andre som har dine nettbrukere som sin målgruppe (ditt nettsted om håndarbeid kan f.eks. selge varer for en garn-produsent). |
Sørg for at nettstedet ligger på en server som er rask nok og har nok båndbredde for den trafikk som er. Generelt sett koster en rask server mindre enn all tida og kostnadene som går med til å lage og oppdatere innholdet. Det er derfor god økonomi i en god server. Sidene i seg selv må selvfølgelig også være så «lette» som mulig (små bildefiler/javascripts). |
||||||
Copyright-reglene gjelder like mye på nettet som andre steder. Ikke legg ut ting som andre eier rettighetene til uten å spørre om tillatelse. Å linke videre er greit, men ikke legg noe inn på dine sider og lat som det er ditt stoff hvis det ikke er det. |
Har du sjekket at alle linkene fram og tilbake virker? At alle bildefiler ligger der de skal? At cgi-scriptet som tar imot skjemaet gjør jobben? At sidene ser pene ut i de to siste utgavene av både Explorer og Netscape? Og at teksten ikke inneholder noen ordleif? |
Sjekk hva konkurrentene driver med og sørg for å holde tritt. Bruk en del tid på å surfe omkring og få praktiske ideer og den rette inspirasjon til å gjøre ditt nettsted enda bedre. Et sted å la seg inspirere er dette stedet. |
2 |
Registrer deg riktig i søkemotorene |
Så her er sjekklisten for registrering av nettstedet ditt i søkemotorer.
Forestill deg at du er en surfer på jakt etter de tjenester, produkter eller informasjon du tilbyr. Hvilke søkeord ville du bruke i en søkemotor? Skriv dem med. Spør venner og bekjente om hvilke stikkord de ville bruke for å beskrive ditt nettsted. Skriv dem ned. Finn fram til de ti beste ordene du nå har på arket foran deg og sett en ring rundt dem. |
Skriv en liten setning på 8-15 ord som best beskriver ditt nettsted – på samme språk som nettstedet ditt er. Setningen må gjerne inneholde en del av stikkordene du kom fram til i stad. |
Imellom <head> og </head> taggene i index.filen din legger du til følgende to tagger: <meta name=»keywords» content =»dine ti stikkord her»> <meta name=»description» content=»din setning som beskriver nettstedet her»> |
||||||
Gå til http://kvasir.sol.noog finn fram til den kategorien du ønsker å ligge i. |
Gå tilhttp://www.yahoo.no og finn fram til den kategorien du ønsker å ligge i. Gå så til «foreslå en site»-menyvalget og fortell Yahoo om ditt nettsted. |
Gå til http://www.altavista. |
||||||
Gå tilhttp://www.lycos.com og menyvalget «Add your site to Lycos» |
Gå tilhttp://www.infoseek.comog menyvalget «Add URL» nederst. Du trenger bare fortelle Infoseek om webadressen din, så gjør den resten selv. |
Gå til Digis oversikt over norske bedrifter,http://digi.no/bedrift, og se hva slags informasjon de pleier å legge ut om hver bedrift. Send så en epost tilredaksjonen og fortell dem om ditt selskap. |
||||||
For de aller fleste formål holder det med disse søkemotorene – som til sammen står for over 95% av søkene på internett. Ønsker du å legge mer tid ned i det, så gjenta heller prosessen fra 1 til 8 på noen av undersidene eller avdelingene av nettstedet ditt. |
Kom tilbake til søkemotorene etter noen dager og se hvordan registreringen gikk, og hvor høyt opp på søkeresultatene du kom. De avanserte kan prøve et program som Webpositionsom måler i detalj hvor langt opp på resultatene du kommer med forskjellige søkeord på de utenlandske søkemotorene. |
Hvis nettstedet ditt er helt nytt, kan du få en gratis «Ny på Nett»-annonse hos Digilog. Du lager en jpg-annonse i størrelse 1000 x 750 pixler og sender den inn (sammen med webadressen til nettstedet) tilsalg@digilog.no. Mer informasjon om tilbudet finner du her. |
Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:
VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992
Jan Vig
Daglig leder
__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com
Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING
Legg igjen en kommentar