• Kategorier

  • Arkiv

  • Mest populære innlegg og sider

Trusler Internett Marketing

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

Kunnskapskilden – Internett Marketing

 

cohdra_100_5150

 

Internett Marketing

Internett nivåer 

Internett målsettinger

Strategisk Internett Marketing

1to1 Marketing(CRM)

Muligheter Internett Marketing

Trusler Internett Marketing

Strategi

Markedsovervåking

Strategisk Internett marketing plan

 

 

Kunnskapskilden – Internett Marketing –
Trusler

Strategiske og mulige trusler for status quo og noen argumenter imot en Web-site

 

Du bør være klar over mulige faresignaler for bedriften/organisasjonen din for opprettholdelse av nåværende status. Dette kan være:

  • Manglende eller for sent engasjement
  • Feil ved gjennomføring av Internettssatsningen
  • (Ukjente) forandringer i markedet
  • Pressende kostnadstrykk

Dessuten bør du være forberedt og unngå å være naiv i forhold til det som kommer til å skje når det gjelder Internett. 

 

1

Nye konkurrenter kommer inn i markedet

Hvis konkurrentene dine benytter seg av de muligheter som Internett gir raskere og bedre enn deg selv betyr dette med stor sannsynlighet ulemper for bedriften/organisasjonen din. Dette gjelder spesielt for bransjer som kundene i dag kan nå direkte over Internett og på denne måten kan verdifulle markedsandeler gå tapt. Media, underholdning og IT  industrien er her fremragende eksempler.

Bedrifter/organisasjoner kan være truet som dekker bestemte  ledd i verdiskapningskjeden og som ser seg konkurranseutsatt fra bedrifter/organisasjoner som utvider sine aktiviteter til yttligere ledd i verdiskapningskjeden (vertikal integrasjon). F.eks. blir detaljister fortrengt til fordel for direkte salg.

Grensene for regional avgrensede markeder er utsatt på grunn av at Internett er et globalt medium og dermed faller barrierene eller adgangen til markedene bli lettere.

Det  oppstår  ekstra konkurranse ved endrede kompetansekrav ved
e-handel. Internett kompetansen er her en kritisk og sentral størrelse. F.eks. den klassiske postordrekatalogen må regne med sterk konkurranse fra Internett konkurrenter i fremtiden.

 

«At first, companies going online focused on branding and technical support. Then the companies added e-commerce web teams to automate existing processes. Now management realizes that everyone in the company needs to communicate with the new e-customer.»

David Siegel 

 

2

Lettere å få tak i informasjoner

Internett øker mulighetene til lettere å få informasjoner om f.eks. tilbud på produkter/tjenester, priser og kondisjoner for forbrukere og bedrifter/organisasjoner.

Kunden kan dermed i løpet av svært kort tid sammenligne mange tilbud. Dermed stiger sannsynligheten for at kunden finner ut hvilke produkter eller tjenester av lik kvalitet og lik nytteeffekt han ønsker å kjøpe og dermed treffes hyppigere en kjøpsbeslutning pga. pris- differensiering.

Tilbydere som hittil har kunnet realisere høyere priser må dermed kjempe med synkende priser og mister kunder til konkurrenter som nå kan nåes av alle kunder via Internett.

 

«Customers can’t have 50 relationships with 50 companies. They seek simplicity, not complications.»

David Siegel

 

 

3

Suksessfaktorene i markedet endrer seg

Hver bedrift/organisasjon kjenner til en vis grad de faktorer som er avgjørende for suksess i det markedet de opererer i.

Internett vil i fremtiden grunnleggende forandre suksessfaktorene i mange bransjer og tvinge bedrifter/organisasjoner til å forandre seg og tenke nytt.

For det første vil Internett langsiktig forandre hele kommunikasjons- kulturen til deltakerne og dermed også den til forretningspartnerne. Raske, målrettede svar på individuelle informasjonsbehov vil være grunnleggende betingelser for suksess. Forventningene til kundene, til leverandørene vil vokse massivt på dette området. På mange områder vil disse forventningene om informasjonskvalitet, -individualitet og hurtighet bare kunne oppfylles ved hjelp av online teknikk.

Fremtidig vil ofte kundene kunne være bedre informert enn medarbeiderne som de ringer til for å klarlegge noen åpne spørsmål som de fremdeles har.

For det andre øker den betydningen hurtigheten selv får som en suksessfaktor i mange markeder. Den hurtige og effektive avviklingen av forretnings- transaksjoner vil ved tiltagende bruk av Web teknologi etablere seg som selvsagt.

Dvs. at saker som besvarelse av forespørsler i løpet av timer, opplysninger om leveringstermin etter få minutter og oversendelse av ordrebekreftelse pr. E-mail i løpet av få sekunder etter bestilling blir sett på som en selvfølge av kundene. Bedrifter /organisasjoner som ikke kan yte dette vil definitivt miste kunder og i konkurranse om nye kunder ha det meget vanskelig.

 

 

 


«If you differentiate between customers based on their profitability, chances are that you will get highet returns than by threating everyone the same.»
Custom Enterprice.com 

 

4

Feil som gjøres ved innføring av e-handel

Punktene foran viser kilder til potensielle trusler for alle bedrifter/ organisasjoner samme om de engasjerer seg eller ikke i elektronisk handel.

Når det gjelder kilde til trusler i selve gjennomføringen av Internett satsningen kan følgende nevnes:

  • Det å ikke ta hensyn til de komplekse forretningsmessige sammenhenger og hvilken innflytelse dette har for bedriftens/organisasjonens forretningssystem.
  • Overdimensjonering av systemene. Dvs. investeringene blir ikke eller blir for langsomt amortisert.
  • Underdimensjonering av systemene. Systemene kan ikke klare de tekniske kravene eller brukerintensiteten.
  • Konseptet «Jeg også». Uoverveid kopiering av forbilder eventuell av konkurrenter til egen situasjon.
  • Glemme kunden. Oppbygging av de flotteste tekniske løsninger som skyter langt over de krav kunden har.
  • Gal miks av kompetanse i prosjektteamet.
  • Gal miks av funksjoner i prosjektteamet.
  • Utelatelse av tekniske og funksjonelle tester
  • Utelatelse av oppdatert og fremtidsorientert teknologi
  • Bruk av teknologi som fremdeles er for avansert.

Vi kan dele disse og andre åpenbare feil inn i tre grupper som du må ha klart for deg:

  1. Manglende ekspertise
  2. Planleggingsfeil
  3. Forveksling i kundeorientert og utviklingsorientert

Kanskje det viktigste punktet er å være oppmerksom på at alt det du gjør må tjene det formålet bedriften/ organisasjonen din har og ikke bare blir gjort fordi det er lett å realisere.

Noen argumenter imot en internettsatsning

 

5

Negative sider ved å reklamere på Internett

Mediet Internett er fullstendig avhengig av at kundene velger Web-siten din. Det må være en grunn til at folk velger den.

Web-reklamering selger seg ikke selv. Merkenavnet  må promoveres

Måling av suksessen for online reklamering ikke rett frem

Vær på vakt om innholdet er relevant for Internett

 

«The company’s web site has to let the customers meet each other.» 

 

 

6

Barrierer for å selge over Internett

  • Organisasjonsendringer
  • Infrastrukturen er ikke klar
  • Mangel på onlinebetalingsløsninger
  • Mangel på integrasjon med andre systemer
  • Mangel på ekspertise
  • Sikkerhet

 

7

Internett  den eneste salgs- og distribusjonskanal

Ulemper

Etablering av merkenavn er vanskelig eller bare mulig på lengre sikt.

Ingen mulighet til et globalt budskap til massene.

Bestemte målgrupper (eldre, barn) er vanskelig å nå online.

Ikke alle produkter egner seg for den elektroniske handlekanalen.

En utvei tilbyr den såkalte marketing miksen (verktøyene Price, Product, Promotion, Place, People). Her blir fordelene med Internett marketing forbundet med tradisjonell marketing

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Legg igjen en kommentar