• Kategorier

  • Arkiv

  • Mest populære innlegg og sider

Public relations for å gjøre Web siten din kjent

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

Kunnskapskilden – Tips & Triks

 

 UFFICIO_01

Tips & Triks

Dine spørsmål som kunde 

  • Generelle spørsmål om Internett
  • Spørsmål vedrørende kundene dine
  • Spørsmål vedrørende produktene/tjenestene
  • Spørsmål vedrørende Web site/CD-rom

 

Spørsmål som bør vurderes ved online presentasjon

 

Grunnregler på Internett

  • Planlegging
  • Promotering
  • Engasjere fagfolk
  • Lær av konkurrentene
  • Bestem målgrupper
  • Sparsom layout
  • Mulighetene for kommunikasjon
  • Oppdater sidene regelmessig
  • Bruk eget domenenavn
  • Vær fremtidsorientert

 

Promotering på Internett

  • Generelle råd om promotering
  • Definer målgruppe
  • Presenter deg
  • Tilby mange kontaktmuligheter via din Web site
  • Tilby «premier» for regelmessige besøk på Web siten
  • Bruk tekst som er lesbar og tydelig
  • God og tydelig navigasjonshjelp
  • Unngå ventetid
  • Enhetlig logo
  • Ikke bruk unødvendig lyd, bilder og animasjoner
  • Formidle det du har å tilby tydelig

 

Stimulere trafikken på Web siten din

  • Bruk søkemaskinene effektivt
  • Skriv en tittel på siden
  • Bruk nøkkelord
  • Skriv en beskrivelse av siden
  • Registrer siten i søkemaskiner
  • Be om link fra bransjeorganisasjoner til din Web site
  • Be om gjennsidig link
  • Be om linker fra SMB Web siter
  • Få tak i de besøkendes e-mail adresser og be om å få tillatelse til å sende dem oppdateringer
  • Publiser et e-mail nyhetsbrev
  • Installer en «signatur» i e-mail programmet
  • Promover Web siten i mailing lister og nyhetsgrupper
  • Annonsèr en konkurranse
  • Delta i en utveksling av bannere
  • Kjøp banner reklame på interessante Web siter
  • Leie av E-mail lister

 

Praktiske tips for ditt nettsted

  • Tips for å forbedre ditt nettsted, og øke trafikken
  • Registrer deg riktig i søkemotorene

Publisitet/promotering off line

  • Lage et online presse senter
  • Publiser bedriftens/organisasjonens pressemeldinger på Web siten
  • Inkluder et foto
  • Se det fra redaktørens synsvinkel
  • Bruk en interessant overskrift
  • Hold e-mail pressemeldinger kortfattet
  • Prøv å gi fra deg pressemeldinger på søndag
  • Vær klar over fordelaktige tidspunkt
  • Spør etter planlagte lederartikkler
  • Distribuer bedriftens/organisasjonens Web site på CD Rom
  • Prøv klistremerker på bil etc.
  • Skriv en ukentlig artikkel
  • Click Press Direct
  • Adresser for bedriftens/organisasjonens pressemelding
  • Online PR tjenester
  • Send pressemeldinger til folk som ønsker disse
  • En lett vei å sende fakser til aviser
  • Vis bedriftens/organisasjonens Web adresse over alt
  • Gjennomfør et seminar
  • Vær innovativ
  • Få folk til å betale dine reklamekostnader
  • Utvikle en gratis tjeneste for markedet
  • Gi ut pressemeldinger
  • Bruk tradisjonelle promoveringsmedia

 

En web reklameringssite

  • Innhold
  • Tilfør verdi for kunden
  • Design Web siten «riktig»
  • Vær sparsom med det siste innen teknologi
  • Få brukeren til å komme tilbake
  • Gjør Web siten din interaktiv
  • Ikke gjør deg avhengig av Web reklamering
  • Bruk av konsulenter

 

Public relations for å gjøre Web siten din kjent

  • Start tidlig med planleggingen
  • Undersøk alle potensielle PR plasser online og offline
  • Bli kjent med journalister
  • Bruk tid på og forbrede pressemeldinger og annen offentlig kommunikasjon
  • Lag et pressesenter på Web siten
  • Gjør PR orientert innhold tilgjengelig
  • Bruk nyhetsgrupper og mailinglister
  • Etabler og bygg relasjoner med media
  • Plukk ut forskjellige mediatyper
  • Bruk av andre media
  • Personifisering
  • Bruk av profesjonelle PR folk

 

Designregler

  • Bruk sidetittel
  • Benytt META-tags
  • Bruk nøkkelord
  • Nevn produktene/tjenestene på indekssiden
  • Bruk ikke «frames»
  • Lite grafikk
  • Stjel ikke ideer hos konkurrentene
  • Hver side en åpningsside
  • Tilby muligheter for å befri seg fra linker

 

Kunnskapskilden – Tips & Triks –
Public relations for å gjøre Web siten din kjent

 

 

Du har fått promotert Web siten din i alle de nødvendige søkemaskinene. Du har brukt de riktige nøkkelord og kategorier slik at Web siten din vil dukke opp der du ønsker. Du er klar til å offentliggjøre Web siten din.

Det som her er viktig å være klar over er at du i god tid før Web siten kommer på lufta må ha lagt opp en PR strategi. Her er noen ideer.

 

 

1

Start tidlig med planleggingen

 

Dette er essensielt og blir ofte syndet imot. Du må være tidlig ute og ha en gjennomtenkt PR strategi.

 

 

2

Undersøk alle potensielle
PR plasser online og offline

 

Forstå at det er nødvendig med «deadlines» for levering av materiell til de fora/media som PR kampanjen finner sted i. Noen vil bruke f.eks. pressemeldinger  slik de er, mens andre vil skrive om. Noen vil ignorere deg før de ser hva du er god for.

 

Convenience is a rare commodity on the web. 

 

 

3

Bli kjent med journalister

 

Lag en liste over de journalistene som dekker slike emner som din Web site eller produkter eller tjenester vil passe inn i. Finn ut hvem av dem du bør prioritere.

 

 

4

Studer konkurrentene dine

 

En måte å finne media som dekker ditt område er å se hvem som har skrevet om de  Web siter, produkter eller tjenester som du vil konkurrere med. Internett er her et meget godt verktøy da det er mulig å søke i søkemaskiner etter konkurrenter, publikasjoner, journalister, arkiv etc.

 

 

5

Legg vekt på troverdighet

 

Du bør legge vekt på at din bedrift/organisasjon er troverdig og at du leverer kvalitetsprodukter og – tjenester, da vil du lettere bli tatt seriøst i media. Noen ganger kan du oppnå positive reaksjoner ved å peke på tidligere suksess. En positiv PR vil ha utrolig store og positive ringvirkninger.

 

 

«E-Business is not only about technology,
it is a way to do business different»
Mike Cunniham
 

 

 

6

Bruk tid på og forberede pressemeldinger og annen offentlig kommunikasjon

 

Den bør være troverdg, basert på fakta, kundens fordeler og verdi for hele bransjen.

 

 

7

Lag et presse senter på
Web siten

 

Gjør det mulig med kontakt til virklige folk. Dvs. bruk navn, telefon og e-mail på de personer som kan kontaktes.

 

 

8

Gjør PR orientert innhold tilgjengelig

 

De beste Web sitene har gratis informasjon for sitt publikum. Det vil si du vil bli sett på som generøs hvis Web siten din tilbyr nyttig informasjon gratis. Du kan til og med ha gratis ressurser spesielt egnet for journalister.

 

 

9

Bruk nyhetsgrupper og mailinglister

 

Du bør involvere deg i diskusjoner på nettet innen din bedrifts område da mange journalister aktivt bruker nyhetsgrupper og mailinglister til å få ideer. Men du må først og fremst tenke på hvordan du kan bygge opp om bedriftens troverdighet og renomè.

 

 

10

Etabler og bygg relasjoner med media

 

Folk responderer mer positivt til folk de har etablert og bygget gode relasjoner med. Start derfor prosessen med å lese alt hva enkelte journalister har skrevet og av og til kan du sende de egasjerende og intelligente tilbakemeldinger.

 

 

11

Plukk ut forskjellige mediatyper

 

F.eks. en dagsavis, en ukesavis eller en månedlig publikasjon eller tidsskrift og tiby de på et tidlig tidspunkt fortrolig informasjon om når Web siten lanseres.

 

 

12

Bruk av andre media

 

Hvis det er en mulighet for bred omtale kan du benytte e-mail eller faks, men det må være til en målgruppe som har sagt seg villig til å motta dette.

Vær forsiktig med «spam».

 

 

13

Personifisering

 

Personifiser dine e-mail så mye som mulig, gå rett på det du vil si og gjør «emne»- linjen og «fra»- linjen interessant, spennende og troverdig.

 

 

14

Bruk av profesjonelle PR folk

 

I og med at du helt sikkert har mer enn nok å gjøre med de daglige forretninger, kan det være at det letteste er å engasjere en PR konsulent med gode referanser.

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Legg igjen en kommentar