Markedsovervåking

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

 

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

 

Kunnskapskilden –  Internet Marketing Intelligence

Bench on the pier

 

Internet Marketing Intelligence

 

 

 

Kunnskapskilden – Internet Marketing
Intelligence
 – Markedsovervåking

 

 

Iaktagelse av markedet

Kanskje er en av de største fordelene med Internett for en bedrift/organisasjon er dens rolle i å samle inn og få å tilgang til informasjoner om din egen bransje eller tjenester. Vi kaller dette på engelsk for «market intelligence» og utvidet for «business intelligence»

Med så mange bedrifter, organisasjoner og individer som plasserer informasjoner online, kan Internett være en uvurderlig kilde med informasjon om din bransje, ditt marked og dine konkurrenter. Ved å bruke Internett til å være oppdatert og informert om bransjen som du opererer i vil du være i en meget bedre posisjon til å gjøre strategiske valg for bedriften/organisasjonen din. En nyttig Web-site om research på nettet  er å finne på Startsiden

Her er noen av de måtene Internett kan brukes som et intelligent informasjonsovervåkingsverktøy.

 

1

Forstå markedet og bransjen


Du kan få verdifull markedsinformasjon fra de spørsmål og kommentarer som Web-siten din genererer. Dessuten også fra de informasjoner som kjøpere og potensielle kunder gir fra seg når de besøker Web- siten din.

Oppmuntre folk til besøke Web-siten din ved å gi de feedback, ikke bare om Web-siden din, men også om dine produkter og tjenester. Også oppmuntre besøkende på Web-siten din til å kontakt deg hvis de har noen spørsmål. Hvis kundene får inntrykk av at det er lett å nærme seg bedriften/organisasjonen din, vil de lettere ta kontakt med deg.

Du kan også få nyttig informasjon ved å analysere «Web log filene». Disse er detaljerte opplysninger om trafikken på sidene dine som er en tjeneste som bedriften som du har serverplass hos tilbyr. Disse gir deg nyttige informasjoner om hvem som besøker Web-siten din og hva de besøkende gjør mens de er der.

 

«One of the biggest incentives for a customer to identify himself immediately is a customized user interface.»

Custom Enterprice.com

 

 

 

«In a business model based on communication, the limiting factor is no longer scarce resources or limited capital but the attention of the user.»

Custom Enterprice.com

 

 

2

Konkurrentovervåking

 

Med så mye informasjon on line, kan Internett være en meget nyttig måte å iaktta hva konkurrentene planlegger eller gjør.

Dette er slik en betydningsfull mulighet at en ny bransje kjent under navnet konkurrentovervåking ( «competitive intelligence») har dukket opp.

Du kan få tak i informasjon på Internett om bedrifter, deres produkter, planer og annen bakgrunnsinformasjon.

Hvordan kan du bruke Internett til å iaktta dine konkurrenter?

Først og fremst, hvis de har en Web-site vil du finne at denne vil være en uvurderlig kilde med informasjon.

For det andre har det blitt mye lettere å iaktta nyhetsrapporter, pressemeldinger og online nyheter som inneholder saker om dine konkurrenter. Du kan bruke elektroniske aviser som  Dagens næringsliv, Aftenposten klipp arkiv, Hegnar Online etc. eller lokale aviser. Disse skriver artikler om tusenvis av bedrifter. Du kan abonnere på disse tjenestene slik at du automatisk blir oppdatert hvis det kommer ut en pressemelding om en spesifikk bedrift/ organisasjon. Noen av disse koster i dag penger og noen ikke.

Du kan også få meget nyttig informasjon fra utenlandske betal- pr. brukstjenester som Electric Library, Dow Jones Publication Library og Northern Light etc.. Hver av disse tjenestene lar deg søke i hundrevis av aviser og tidsskrifter for informasjon om konkurrenter og generelle markedstrender.

Du vil også se at mange aviser og tidsskrifter vil la deg søke gjennom tidligere utgaver på Web-sitene deres, noe som igjen øker din evne til å lære mer om dine konkurrenter eller din bransje.

Tilslutt kan du også bruke slike tjenester som Deja til å se om en konkurrent eller deres produkter har blitt nevnt i Internett diskusjonsgrupper. Deja tilbyr et fritt søkbart arkiv med tusenvis av diskusjonsgrupper på Internett.

  • Du kan finne ut hva konkurrentene gjør. Du kan besøke deres Web siterr og finne ut hvilke produkter/ tjenester de tilbyr. Ved å lese meldingene innen spesialiserte nyhetsgrupper og mailing lister kan du finne ut hva folk mener om dine konkurrenter, deres produkter/tjenester og dine egne.
  • Du kan finne ut hva som foregår innen din industri. Ved å bruke online nyhets- tjenester og spesialiserte nyhetsgrupper og mailing lister du kan lese om interessante nyheter og trender.
  • Du ka danne allianser med firmaer. Handlende, selgere, og distributører som leser ditt innhold og som ønsker å representere bedriften din via nye kanaler rundt om i landet og rundt omkring i verdenen. Dine undersøkelser kan avdekke bedrifter som du kan bli leverandører til eller involvert i andre relasjoner.

 

 

«Companies that are serious about doing business online woll have to learn how to swim in the turbulent sea of customer demands and changing business rules.»

«They will need a completely new approach to their online customers.

«

 

3

Undersøke spesifikke bransjer, bedrifter eller nye produktideer.

Du kan også bruke kildene som er nevnt tidligere til å foreta undersøkelser om spesifikke bransjer , markeder , bedrifter eller produkter. Likeså kan du bruke Web siter som Yahoo, AltaVista, Excite, Lycos og Infoseek til å søke gjennom millioner av Web siterr på Internett.

 

 

«Customized email are essentially one-to-one communication and should contain information so valuable or interesting that they lead inevitably to the customer’s return to the web site 

 

 

 

4

Iakta bedriftens
Web log filer

Enhver Web-site generer noe som kalles «log filer». Dette er en samling med statistikker som beskriver hvordan Web siten din blir brukt av Internett brukere.

Disse log filene kan gi deg verdifulle informasjoner om besøkende på Web-siten din. Du kan også bestemme hvor geografisk de besøkende kommer fra. Ved å iaktta disse informasjonene nøye kan du bli advart om potensielle nye markedsmuligheter for produktene og tjenestene dine og hjelpe deg selv til å identifisere potensielle konkurrerende angrep på forhånd.

 

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: