Ekstranett

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 

 

cohdra_100_5160

 

 

 

Tjenester – Tjenester

 

 cohdra100_0645

Tjenestene inkluderer :

 

Intelligence/Business Intelligence Interaktiv merkevarebygging Planlegging av Internet Strategi
Channel ManagementIntranett  Ekstranett Internett Produkter
CRM/1to1  Konsulent tjenester Programmering
Database dreven Web Site Kurs Sosiale Media
Data mining Målinger Text Mining/Den semantiske Web
E-Business Online Marketing  
Enterprise Risk Management Online learning  

 

 

Tjenester – Tjenester
Channel Management – Ekstranett

 

1

Hva er et Ekstranett ?

 

 Hvordan kan ditt selskap ha nytte av en Ekstranett løsning  – Hva og hvorfor?

Intranett – bedriften

Samarbeid innenfor bedriften, informasjonsdeling, delt læring, felles ”hukommelse etc.

Ekstranett – partnere

Samarbeid med partnere, prosjekter, utvikling, lagerstyring, ordre, fakturering etc.

Internett – kundene

Mot ”kundene”, nye produkter, kundekontakt, salg, service etc.

 

 Hva er et Ekstranett og hvilke tjenester tilbyr det?   

Denne kommunikasjonen kan skje over Internett eller ved hjelp av telefonforbindelse direkte mot Ekstranettet. Et Ekstranett må derfor sikres ved hjelp av en brannmur (firewall), for å kunne filtrere bort uønskede oppkoblinger.Et Ekstranett er i realiteten et Intranett som har deler av informasjonen tilgjengelige for et bestemt utvalg av utenforstående brukere. Det er et privat nettverk hvor selskaper kan dele sin bedrifts informasjon med andre selskaper, partnere og kunder.

Det er ikke noen krav til maskinplattform ved bruk av denne teknologien. Dette er for eksempel en stor fordel for bedrifter, partnere og kunder.

 

 

 

 Sikkerhet?   

Når det gjelder sikkerhet i et Ekstranett gjelder stort sett de samme reglene som for et lokalnett. Bedriften bør ha backup rutiner, UPS (batteri-backup) og så videre. Imidlertid må man være oppmerksom på innbruddfaren, siden Ekstranett er koblet direkte mot andre nettverk, som Internett. Det må da tas forhåndregler, som for eksempel installering av en brannmur(firewall).

 

 

 

 Hvorfor benytte et Ekstranett?     

 

 

Et Ekstranett gir deg muligheten til å gi bedre informasjon til dine kunder både enklere og billigere enn tidligere. Informasjonen kan være personlig og helt oppdatert.Det er mange gode grunner til hvorfor så mange bedrifter og organisasjoner velger å satse på Ekstranett.

Ett eksempel er banker som tilbyr sine kunder konto- opplysninger og muligheten til å betale sine egne regninger over bankens Ekstranett. Arbeidet med å frambringe informasjonen er lagt over på kunden, og sparer banken for mye arbeid samtidig som de yter god service.

Det å flytte arbeidsoppgaver fra sin egen organisasjon over til kundene er for mange et hovedargument for å ta i bruk Ekstranett.

Et annet viktig aspekt ved et Ekstranett er muligheten for å knytte to eller flere samarbeidspartnere nærmere hverandre for å bedre samarbeidet og forståelsen for hverandres arbeid.
Et eksempel på det kan være en utviklingsbedrift som gjennom sitt Ekstranett kan gi kundene direkte innblikk i utviklingsprosessen. Utviklingsbedriften kan da lettere få tilbakemelding fra kundene sine, og kundene får bedre oversikt over sine egne prosjekter. For veldig tette samarbeid kan alle samarbeidspartnere åpne sine Ekstranett for hverandre, slik at alle får innsyn i det de andre driver med. Dette felles Ekstranettet kan sees på som en felles virtuell organisasjon.

 

Vig Consulting gir deg den kompetansen du trenger for å ta Ekstranett i bruk. 

Vi tror at Ekstranett kommer til å ha stor betydning for utviklingen innen elektronisk handel og kommunikasjon mellom organisasjoner.

 

 

 

 Er et Ekstranett nyttig for din bedrift?   

 

 

 

 

Kan din bedrift ha nytte av å:

  • publisere informasjon om bedriften for internt eller eksternt bruk?
  • publisere produktinformasjon og priser?
  • fordele og frigi dokumenter?
  • samarbeidsprosesser med partnere, kunder og leverandører?
  • legge ut på Ekstranettet operasjonsmanualer, produksjonsdokumentasjon osv?
  • legge ut informasjon med tidsfrister?
  • få tilgang til avtaledokumenter, juridiske spørsmål, etc?
  • interaktive linker til juridisk hjelp / dokumentasjon?
  • help desk støtte og support?
  • utviklings og læringsprogram både om IT, ledelse, marketing , service, etc?
  • gi tilgang til audio/video konferanse?
  • gi tilgang til et åpent forum for å dele ideer  som chatting, nyhetsgrupper, etc?

 

 

Intranett  Ekstranett 

Tilbake til channel management

Tjenester

cohdra100_0645

 


Kurs

 

 

 

De fleste av våre kurs holdes i sammenheng med andre oppdrag vi har for våre kunder og tilpasses disse. Prisene på kursene vil derfor avhenge av oppdraget som helhet.

 


Produkter

wallet_150

Her tilbyr vi kjøp av bøkene Praktisk Enterprise Risk Management blant annet . For videre lesning se  www.risikoledelse.com

 

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: