• Kategorier

  • Arkiv

  • Mest populære innlegg og sider

E-Business – Sjekkliste Innhold

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

 

Kunnskapskilden –  E-Business

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

E-Business – Nøkkelområder

E-Business – Sjekkliste Strategi


E-Business – Sjekkliste for IT Infrastrukturen


E-Business – Sjekkliste Innhold


E-Business – Sjekkliste for E-Handelssystemet


E-Business – Sjekkliste Marketing


E-Business – Sjekkliste Kundeservicesystemet
 

E-Business – Online Community

The E-Business, the E-Customer, their Relationship and Interactivity

 

 

KunnskapskildenE-Business –
Sjekkliste innhold

 

De fleste bedrifter/organisasjoner begynner sin Web eksistens mer som en brosjyrepresentasjon. Fokuset er på å bidra med informasjoner om bedriften/organisasjonen og produktene/tjenestene i håp om at disse informasjonene vil bidra til at kundene gjør forretninger med de via tradisjonelle kanaler.

Det neste trinnet i utviklingen av en e-Business er å bidra med kunde support og service og tillate kundene interaktivitet. Dette gjøres vanligvis ved hjelp av interaktive verktøy som tillater kundene å øke kunnskapen om bedriften/organisasjonen og dens produkter/tjenester og kanskje hjelpe de til å foreta en kjøpsbeslutning. Et eksempel kan være en aksjekurs grafisk fremstilt via en aksjemeglers Web-site. Men som i første eksempel må også her kunden gå offline for å fullføre transaksjonen.

En e-handelsløsning går et trinn videre. Målet med e-handelsløsningen er å tillate kundene å betjene seg selv og fullføre hele transaksjonen, fra start til ferdigstillelse uten å måtte gå offline.
Å oppnå suksess med e-handel krever forsiktig planlegging innen forskjellige nøkkelområder.

 

1

Informasjon vedrørende identifikasjon

Har din template din bedrifts navn og org.nummer?

Har din template inkludert logo og andre bedrifts varemerker?

Har din template inkludert kontakt e-mail adresse eller lenke til en «Kontakt oss» side eller «Feedback side»?

Har din template inkludert datoen for sist oppdatert?

Er bedriftens adresse, telefon og faks nummer tilgjengelig mer eller mindre to klikk med musen samme hvor du befinner deg på Web-siten?

 

 

2

Copyright og bekreftelse på ansvarsforhold

Har din Web-site template en aktuell Copyright notat?

Har din Web-site template en link til en side med bekreftelse på ansvarsforhold?

Har din Web-site template en link til en side med betingelser og kondisjoner?

 

3

Standard funksjonalitet

Har din Web-site din en søkemaskin som aksepterer (AND, OR og NOT) og som lett å få tilgang til på hovedsiden eller eventuelt kun er to museklikk vekk?

Har din Web-site en site map som er lett tilgjengelig fra hovedsiden eller eventuelt kun er to museklikk vekk?

Har din Web-site en FAQ( Frequently Asked Questions) eller hjelpe side som innholder svar på de mest vanlige spørsmål som kundene har?

Har sin Web-site en seksjon som fokuserer på innhold som nylig har blitt tilføyd eller oppdatert?

 

«Don’t start with the data; start with the need and then decide how the data can fulfil it.» 

 

4

Hvilken informasjon vil du gi?

Har du gitt ett overblikk om bransjen og din posisjon innen denne?

Har du gitt nyttig, læringsrik informasjon om ditt arbeidsområde?

Har du gitt bakgrunnsinformasjon om bedriften, som firmaets filosofi, forretningside, detaljer om eierskap og bedriftens/organisasjonens historie etc.?

Presenterer du aktuelle presseartikler om bedriften på din Web-site?

Viser du beskrivelser av vunnede bransje priser eller andre priser bedriften har vunnet?

Viser din Web-site informasjoner for investorer, som aksjekurs, årsrapport og andre opplysninger for aksjemarkedet?

Viser du informasjoner vedrørende ledige stillinger sammen med generell ansettelses informasjoner?

Hvis du selger produkter eller tjenester via din Web-site viser du da alle de nødvendige informasjonene for å inngi de besøkende tillit og få de til å ønske å gjøre ett kjøp?

 

5

Hvordan gi tilgang til følsom informasjon?

Har du identifisert noe følsom informasjon som kun skal være tilgjengelig kun for utvalgte besøkende?

Har du tatt en avgjørelse på hvordan du vil gi kun utvalgte besøkende tilgjengelighet til følsom informasjon? Og hvordan du vil administrerer dette? (for eksempel via brukernavn og passord login).

 

«The Internet offers possibility of communication
that is both general and personal.»
 

 

6

Hjelp dine besøkende til interaktivitet

Oppmuntrer du dine besøkende til å hjelpe til med å bygge din Web-site?

Oppmuntrer du og analyserer du brukerenes tilbakemeldinger?

Tilbyr du å holde dine besøkende oppdatert og informert (for eksempel nyhetsbrev)?

Har du laget minst en referanse side som de besøkende vil ønske å lagre i bookmarks?

Lar du de besøkende laste ned større filer (for eksempel i PDF format)?

Gir du mulighet til nyttige interaktive verktøy slik som kalkulator, grafiske verktøy eller tabeller som du kan slå opp i?

 

7

Formularer og databaser – nøkkelen til interaktivitet

Innholder dine Web formularer klare instrukser om hvordan de skal fylles ut og ferdigstilles?

Er formular feltene på dine Web formularer klart merket og indikerer de valgfrie felt og gyldighet hvis dette forlanges?

Bruker du en database til å lagre data som brukerne gir inn via dine Web formularer?

Bruker du en database til å lette arbeidet med å vedlikeholde innholdet lettere?

Bruker du en database til å lagre informasjoner som brukerne kan ta en titt på ved å foreta en spørring via ett Web formular?

Bruker du en database til å lagre din online produkt katalog?

 

8

Design en effektiv navigering

Er ditt innhold organisert i små enheter? Dvs. tillater din navigasjonsstruktur at nytt innhold lett blir tilføyd uten behov for å forandre på den eksisterende strukturen for å få det til å passe?

Fokuserer Hoved siden primært på hovednivåer og med kritiske linker for hele web-siten?

Er navigeringen i samme posisjon på hver side, dvs. på venstre side, høyre side eller på toppen av browser vinduet?

 

«With Internet shopping, the customer becomes
his own customer service representative.»
 

 

9

Skrive for Weben

Har du skrevet innholdet spesifikt for weben, dvs. har du laget sider som er lette å scanne og som trekker leserens øyne mot det som er den viktigste informasjonen?

 

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Legg igjen en kommentar