Intelligence Resource (IR)
Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/
OmverdensOvervåking (OO)
Tjenester – Tjenester
Tjenestene inkluderer :
Tjenester – Tjenester–
1to1 Marketing/CRM
1 |
1to1 Marketing/CRM |
Hva er egentlig CRM? |
Customer Relationship Management handler om å identifisere, tiltrekke og beholde dine mest lønnsomme kunder.
Alle dyktige kjøpmenn har til alle tider jobbet mot denne målsetningen, men tiden har forandret seg. Kun ved hjelp av moderne teknologiske løsninger er man i stand til å oppnå det samme med nåtidens markedskrav.
”Den gamle kjøpmannen” er fundamentet i en CRM – løsning.
”Selskaper som lykkes i fremtiden, vil lykkes på grunn av fokus på kunden og ikke produktet.” |
Mange bedrifter har i dag fjernet seg fra sine kunder gjennom måten de er organisert på.
Fokus er satt på produktivitet i produksjonsprosessen i stedet for å maksimere lønnsomme kunders tilfredshet, slik at de forblir gode kunder også i fremtiden.
Som leverandør må du vite hvem dine beste kunder er, og du må la de beste kundene oppleve at de nettopp er det!
Vig Consulting er opptatt av å oppnå samspill mellom organisasjon , teknologi og marked.
På den måten vil vi hjelpe deg å ta vare på dine kunder.
I fremtiden blir det viktigere å utvikle gode relasjoner til den enkelte kunde, slik den gamle og ”vise” kjøpmannen gjorde det. For å oppnå det samme i dagens konkurranseutsatte marked, må man innføre nye kundeorienterte arbeidsprosesser støttet av nyere teknologi.
Kort sagt; dette krever CRM!
1to1 Marketing/CRM (Customer Relationship Management) er en strategisk prosess hvis oppgave er å skape profitable, lojale og tilfredse kunder som bidrar til økt lønnsomhet for bedriften.
Gjennom bruk av interaktiv informasjonsteknologi skal ”one to one marketing” gjøre det lettere for den enkelte bedrift å få tak i nye kunder, beholde eksisterende kunder samt øke kundens livstidsverdi og dermed også bedriftens lønnsomhet.
Implementeringen av en CRM strategi er en krevende reise hvor målet er å bygge langsiktige kunderelasjoner ved en forståelse for individuelle behov og preferanser.
Det er viktig å merke seg at 1to1/CRM er en forretningsstrategi og en ledelsesoppgave som støttes av en prosess og et IT-verktøy.
Implementering av CRM krever derfor forandring i et selskaps prosesser, kultur og organisasjon.
Vig Consulting bruker fire faser i CRM prosessen |
Å kunne investere i et standard CRM-system, kan sammenlignes med å kjøpe en tom verktøykasse. Det må investeres i verktøy og kompetanse før kassen er komplett og kan utnyttes. |
CRM prosessen handler om å identifisere og differensiere kundene, kommunisere med flere samtidig samt å tilpasse sine tjenester og produkter ut fra den enkelte kundes ønske og behov.
1 |
Identifisering |
Hva mener vi med å identifisere?
|
2 |
Differensiering |
Hva mener vi med å differensiere?
Du må skille dine kunder fra hverandre.
- Hvilke kunder tjener du gode penger på?
- Hvilke kunder tjener du mindre penger på?
Kunder er forskjellig på to måter;
De har forskjellige behov og de har ulik verdi for din bedrift.
Dersom du ikke bare vet hvem kunden er, men også holder oversikt over hva kunden har kjøpt, så vil du være i stand til å gjøre en langt bedre vurdering av den enkelte kunde.
Det er ekstra viktig å ta godt vare på de mest lønnsomme kundene. Da kan du styre din markedsinnsats og markedsaktiviteter, slik at de gir bedre avkastning over tid. Derfor kan det være lønnsomt å investere litt ekstra i enkelte kundeforhold, mens du er mer sparsom i andre. Det er derfor viktig å plassere individuelle kunder i rett gruppe og kategori!
3 |
Interaksjon |
Hvordan kommunisere med flere kunder samtidig?
Det handler om å utvikle en interaktiv dialog mellom leverandør og hver enkelt kunde på en mest effektiv og optimal måte. En dialog der kunden tilbys muligheten til å definere hva han/ hun selv har behov for. Dette innebærer også å definere hvilke kommunikasjonskanal som er best egnet i de enkelte tilfellene. Alle dyktige leverandører av produkter og tjenester ønsker å bygge opp sin virksomhet med utgangspunkt i denne type kundeinteraksjon. Kunsten er å automatisere dette så mye som mulig, slik at du kan kommunisere samtidig med så mange kunder som mulig.
4 |
Individualisering |
Hva mener vi med å tilpasse produktene?
Bruk det du har lært om din kunde til å individualisere dine produkter, tjenester eller service.
Dette innebærer ikke nødvendigvis at du må forandre dine produkter. Det kan like gjerne bety at kunden får nye betalingsmuligheter, ny informasjon om produktet og kan velge mellom flere referansekilder. Dersom man kontinuerlig skal kunne tilpasse sine produkter og tjenester mot markedet og de ulike kundene, må man bygge opp en ”lærende organisasjon” hvor bruk av kundeinformasjonen er satt i system.
Det er her du skaper varige konkurransefordeler!
Implementeringsmodell for CRM |
1. Strategi | 2. Design/ analyse | 3. Utvikling | 4. Implementering | 5. Kontroll/ oppfølging |
Fase 1 |
Strategi |
Vi lager en 1to1 strategi for ditt selskap.
Vi estimerer kostnad/fordeler med en implementering av 1to1/CRM.
Vi identifiserer suksessfaktorer.
Vi identifiserer endringsfaktorer.
Fase 2 |
Design/analyse |
Via samtaler etablererer vi den nye forretningsprosessen for å implementere 1to1/CRM i din bedrift.
Fase 2 |
Utvikling |
Vi analyserer og velger samt implementerer riktig CRM system
Fase 4 |
Implimenteringsplan |
Vi iverksetter en prosjektstyringsplan med definering av målekriterier, oppgaver og ressursbruk.
Vi beskriver en plan for endringsoppgaver og eksterne/interne roller
Fase 5 |
Kontroll/oppfølging |
Kvalitetsikring og måling av resultatoppnåelse.
«Utfordringen ligger i håndteringen av 1000vis av kunder samtidig, og i tillegg gjøre det bra.» |
Hvorfor skal man bry seg som leverandør om dette?
Økt kunnskap om kunden fører til forbedret salg, reduserte kostnader og økt inntjening. I fremtiden blir dette stadig viktigere. Ved hjelp av CRM kan man oppnå økt omsetning på hver enkelt kunde totalt.
I tillegg vil bedriften din bli bedre rustet til å utvikle nye, lønnsomme og mer kundetilpassede produkter og tjenester.
Hva innebærer CRM for deg som kunde?
At du får tilbud som er skreddersydd for dine ønsker og behov! Du slipper å motta masse informasjon fra din leverandør som du ikke er interessert i.
Hva innebærer CRM for deg som bedriftsleder?
Fortjenesten øker på grunnlag av at hver kunde handler mer hos deg. Ettersom du lærer hva kunden vil ha og ikke ha, utvikler du et bedre bilde av hver og en av dem.
Det gjør at du kan tilpasse dine tilbud, slik at de passer hver kunde optimalt som igjen fører til økt salg.
«Jo bedre relasjoner du har til kunden, har du med stor sannsynlighet åpnet dørene til en vekst i markedet for akkurat dine produkter!» |
Hva innebærer CRM for deg som investor?
En bedrift med gode kunnskaper om sine kunder har gode forutsetninger for å jobbe effektivt og lønnsomt. Man oppnår mye større effektivitet i salg- og markedsaktivitetene. Den desidert største fordelen for en investor derimot, er at bedrifter med gode kunderelasjoner har høyere gjenkjøpfrekvens fra hver enkelt kunde. Denne kundelojaliteten kan sammenlignes med en motor i virksomheten – som er verdt mer en mange sterke varemerker..
Et varemerke som står for kundeverdi og kundelojalitet blir stadig mer verdt
”CRM handler egentlig om å se det samlede kundeforholdet i sammenheng. Det er ikke mer enn hva enhver kunde bør forlange.” |
Hvorfor er CRM nødvendig. (Payback)
GartnerGroup har gjort undersøkelser som viser at bedrifter som tar i bruk et salgs og markedsstøtteverktøy opplever en payback på 6 måneder eller mindre. Dette kommer som en følge av at brukerne:
Får økt fokus på salg og markedsføring:
- Kan gi bedre kundeservice enn konkurrentene.
- ‘Får bedre muligheter til å bygge langsiktige forhold til flere kunder og kontaktpersoner.
- Får delt vital kundeinformasjon i bedriften (dvs. den ansattes kunnskap om en kunde, blir mer tilgjengelig).
30 CRM spørsmål for ditt selskap |
Det er ikke sikkert alle er like relevante for ditt selskap!
Disse vil være til hjelp uansett hvilken leverandør du bruker!
|
|
Vi hjelper deg til å ta vare på kundene! |
Tjenester
Kurs
De fleste av våre kurs holdes i sammenheng med andre oppdrag vi har for våre kunder og tilpasses disse. Prisene på kursene vil derfor avhenge av oppdraget som helhet.
Produkter
Her tilbyr vi kjøp av bøkene Praktisk Enterprise Risk Management blant annet . For videre lesning se www.risikoledelse.com
Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:
VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992
Jan Vig
Daglig leder
__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com
Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING
Legg igjen en kommentar