Designregler

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

Kunnskapskilden – Tips & Triks

 

 UFFICIO_01

Tips & Triks

Dine spørsmål som kunde 

  • Generelle spørsmål om Internett
  • Spørsmål vedrørende kundene dine
  • Spørsmål vedrørende produktene/tjenestene
  • Spørsmål vedrørende Web site/CD-rom

 

Spørsmål som bør vurderes ved online presentasjon

 

Grunnregler på Internett

  • Planlegging
  • Promotering
  • Engasjere fagfolk
  • Lær av konkurrentene
  • Bestem målgrupper
  • Sparsom layout
  • Mulighetene for kommunikasjon
  • Oppdater sidene regelmessig
  • Bruk eget domenenavn
  • Vær fremtidsorientert

 

Promotering på Internett

  • Generelle råd om promotering
  • Definer målgruppe
  • Presenter deg
  • Tilby mange kontaktmuligheter via din Web site
  • Tilby «premier» for regelmessige besøk på Web siten
  • Bruk tekst som er lesbar og tydelig
  • God og tydelig navigasjonshjelp
  • Unngå ventetid
  • Enhetlig logo
  • Ikke bruk unødvendig lyd, bilder og animasjoner
  • Formidle det du har å tilby tydelig

 

Stimulere trafikken på Web siten din

  • Bruk søkemaskinene effektivt
  • Skriv en tittel på siden
  • Bruk nøkkelord
  • Skriv en beskrivelse av siden
  • Registrer siten i søkemaskiner
  • Be om link fra bransjeorganisasjoner til din Web site
  • Be om gjennsidig link
  • Be om linker fra SMB Web siter
  • Få tak i de besøkendes e-mail adresser og be om å få tillatelse til å sende dem oppdateringer
  • Publiser et e-mail nyhetsbrev
  • Installer en «signatur» i e-mail programmet
  • Promover Web siten i mailing lister og nyhetsgrupper
  • Annonsèr en konkurranse
  • Delta i en utveksling av bannere
  • Kjøp banner reklame på interessante Web siter
  • Leie av E-mail lister

 

Praktiske tips for ditt nettsted

  • Tips for å forbedre ditt nettsted, og øke trafikken
  • Registrer deg riktig i søkemotorene

Publisitet/promotering off line

  • Lage et online presse senter
  • Publiser bedriftens/organisasjonens pressemeldinger på Web siten
  • Inkluder et foto
  • Se det fra redaktørens synsvinkel
  • Bruk en interessant overskrift
  • Hold e-mail pressemeldinger kortfattet
  • Prøv å gi fra deg pressemeldinger på søndag
  • Vær klar over fordelaktige tidspunkt
  • Spør etter planlagte lederartikkler
  • Distribuer bedriftens/organisasjonens Web site på CD Rom
  • Prøv klistremerker på bil etc.
  • Skriv en ukentlig artikkel
  • Click Press Direct
  • Adresser for bedriftens/organisasjonens pressemelding
  • Online PR tjenester
  • Send pressemeldinger til folk som ønsker disse
  • En lett vei å sende fakser til aviser
  • Vis bedriftens/organisasjonens Web adresse over alt
  • Gjennomfør et seminar
  • Vær innovativ
  • Få folk til å betale dine reklamekostnader
  • Utvikle en gratis tjeneste for markedet
  • Gi ut pressemeldinger
  • Bruk tradisjonelle promoveringsmedia

 

En web reklameringssite

  • Innhold
  • Tilfør verdi for kunden
  • Design Web siten «riktig»
  • Vær sparsom med det siste innen teknologi
  • Få brukeren til å komme tilbake
  • Gjør Web siten din interaktiv
  • Ikke gjør deg avhengig av Web reklamering
  • Bruk av konsulenter

 

Public relations for å gjøre Web siten din kjent

  • Start tidlig med planleggingen
  • Undersøk alle potensielle PR plasser online og offline
  • Bli kjent med journalister
  • Bruk tid på og forbrede pressemeldinger og annen offentlig kommunikasjon
  • Lag et pressesenter på Web siten
  • Gjør PR orientert innhold tilgjengelig
  • Bruk nyhetsgrupper og mailinglister
  • Etabler og bygg relasjoner med media
  • Plukk ut forskjellige mediatyper
  • Bruk av andre media
  • Personifisering
  • Bruk av profesjonelle PR folk

 

Designregler

  • Bruk sidetittel
  • Benytt META-tags
  • Bruk nøkkelord
  • Nevn produktene/tjenestene på indekssiden
  • Bruk ikke «frames»
  • Lite grafikk
  • Stjel ikke ideer hos konkurrentene
  • Hver side en åpningsside
  • Tilby muligheter for å befri seg fra linker

 

Kunnskapskilden – Tips & Triks –
Designregler

 

Mediet Internett har absolutt noe å si for «Corporate Identity» Uprofesjonell design ødelegger overføringen av firmaets identitet, Bruk følgende råd ved utviklingen av HTML sidene for å unngå de verste feilene.

 

1

Bruk sidetittel

 

Tenk etter hva du kaller hver side. Benytt ubetinget HTML Taggen
<TITLE> Dette er tittelen </TITLE>.
Forsøk å få med deg nøkkelord i tittelen. Hvis du ubetinget bruker første side til styring av Frames ta ubetinget hensyn til tittelen selv om ikke denne siden selv dukker opp.

 

 

«Usability rules the Web.
Simply stated, if the customers can’t find a product, then he or she will not buy it»
Jacob Nielsen
 

 

2

Benytt META-tags

 

META – tagger er ekstra universelle HTML kommandoer som arbeider i «hodet» på siden. Disse taggene nyttegjør søkemaskinene seg av for bedre innordning i indeksene. Det finnes ingen tvang til å nytte de, men det er meget fornuftig. Søkemaskinene bringer hits. META-tagger bringer bedre søkeresultater. Søkemaskinen Alta Vista benytter f.eks. <META navn= «nøkkelord» innhold= «Her står , nøkkelordene, med komma»>.

 

 

3

Bruk nøkkelord

 

META-tagger og tittel er ikke nok. Nøkkelord må være å finne på første side for søkemaskinene, som beskriver produktene eller tjenestene godt.

 

 


«The Web is the ultimate customer empowering environment. He or she who clicks the mouse gets to decide everything. It is so easy to go elsewhere; all the competitors in the world are but a mouseclick away» Jacob Nielsen
 

 

 

4

Nevn produktene/tjenestene på indekssiden

 

Mange e-handelskonsepter er CGI programmer som arbeider interaktivt. Tenk på at søkemaskinene benytter roboter og at disse ikke kan «laste» ned produktsider. Produkter som det skal søkes direkte på må derfor være lesbare for roboter. Skriv derfor det viktigste på første side. Forstyrrer dette i layouten farver du skriften med bakgrunnsfarge – gult på gult f.eks. Men vær klar over at flere roboter erkjenner også dette.

 

 

5

Bruk ikke «frames«

Selv om det ofte ser flott ut bør ikke den første siden med informasjoner nevnt tidligere være en Frameside. Roboter liker ikke frames og søkemaskinene benytter roboter.

 

6

Lite grafikk

Søkemaskinene liker heller ikke mye grafikk. Varer sideoppbyggingen for lenge, avslutter roboten sitt søk plutselig. Derfor spar grafikk spesielt på første side.

 

7

Stjel ikke ideer hos konkurrentene

Ofte tas META tagger og søkeord utfra sidene til konkurrenter som har suksess. Dette er galt fordi sidene ofte blir vekslet etter at roboten som søkemaskinen har sent ut har vært innom siden, spesielt for å forminske størrelsen eller for å forvirre slike idètyver.

Selv om de original taggene kan overtas er dette galt. Konkurrenten din var raskere og står derfor i indeksen lenger foran. Du hjelper dessuten hans Web side hvis du jobber med de samme begrepene.

 

8

Hver side en åpningsside

Roboter er riktignok raske, men temmelig dum. I de fleste tilfeller leter de i de første sidene og legger hver side med fornuftige begreper I en indeks. Akkurat i tilfelle Alta Vista er faren stor for at den springer inn midt i tilbudet ditt. Brukeren bør ha en reell og åpenbar mulighet med ett museklikk å komme frem til hjemmesiden.

 

 

«Users don’t care why response times are slow. All they know is that the site doesn’t offer good service. Slow response times often translate directly into a reduced level of trust, and they always cause a loss of traffic as users take their business elsewhere»
Jacob Nielsen
 

 

9

Tilby muligheter for å befri seg fra linker

Det er flott hvis andre reklamerer for deg. Men desverre tilbys ofte slike linker i egne Frames, dvs. brukerne er konsekvent fanget i fremmede Frames. Ulempen med det er at URL adressen din ikke er å se i browseren og kunden kan ikke sette et bokmerke og finner dermed ikke siden din igjen. Og Framen som omgir siden din forringer størrelsen på bildet og muligens layouten din.
Kommandoen:<A HREF= «http://www.minside.no&raquo; target=»_top»> frembringer en link som gjør det mulig for brukeren og forlate den fremmede rammen. Dermed står også «www.minside.no» i adresselinjen til browseren.

 

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: