Intelligence Resource (IR)
Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/
OmverdensOvervåking (OO)
Kunnskapskilden
Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåkingE-BusinessInternet Marketing IntelligenceInternett MarketingWeb utviklingsprossenCD/Video utviklingsprossenTips& TriksLinker |
Kunnskapskilden – Tips & Triks
Tips & Triks
Dine spørsmål som kunde
Spørsmål som bør vurderes ved online presentasjon
Grunnregler på Internett
Promotering på Internett
Stimulere trafikken på Web siten din
Praktiske tips for ditt nettsted
Publisitet/promotering off line
En web reklameringssite
Public relations for å gjøre Web siten din kjent
Designregler
|
Kunnskapskilden – Tips & Triks –
Designregler
Mediet Internett har absolutt noe å si for «Corporate Identity» Uprofesjonell design ødelegger overføringen av firmaets identitet, Bruk følgende råd ved utviklingen av HTML sidene for å unngå de verste feilene.
1 |
Bruk sidetittel |
Tenk etter hva du kaller hver side. Benytt ubetinget HTML Taggen
<TITLE> Dette er tittelen </TITLE>.
Forsøk å få med deg nøkkelord i tittelen. Hvis du ubetinget bruker første side til styring av Frames ta ubetinget hensyn til tittelen selv om ikke denne siden selv dukker opp.
«Usability rules the Web.
|
2 |
Benytt META-tags |
META – tagger er ekstra universelle HTML kommandoer som arbeider i «hodet» på siden. Disse taggene nyttegjør søkemaskinene seg av for bedre innordning i indeksene. Det finnes ingen tvang til å nytte de, men det er meget fornuftig. Søkemaskinene bringer hits. META-tagger bringer bedre søkeresultater. Søkemaskinen Alta Vista benytter f.eks. <META navn= «nøkkelord» innhold= «Her står , nøkkelordene, med komma»>.
3 |
Bruk nøkkelord |
META-tagger og tittel er ikke nok. Nøkkelord må være å finne på første side for søkemaskinene, som beskriver produktene eller tjenestene godt.
«The Web is the ultimate customer empowering environment. He or she who clicks the mouse gets to decide everything. It is so easy to go elsewhere; all the competitors in the world are but a mouseclick away» Jacob Nielsen |
4 |
Nevn produktene/tjenestene på indekssiden |
Mange e-handelskonsepter er CGI programmer som arbeider interaktivt. Tenk på at søkemaskinene benytter roboter og at disse ikke kan «laste» ned produktsider. Produkter som det skal søkes direkte på må derfor være lesbare for roboter. Skriv derfor det viktigste på første side. Forstyrrer dette i layouten farver du skriften med bakgrunnsfarge – gult på gult f.eks. Men vær klar over at flere roboter erkjenner også dette.
5 |
Bruk ikke «frames« |
Selv om det ofte ser flott ut bør ikke den første siden med informasjoner nevnt tidligere være en Frameside. Roboter liker ikke frames og søkemaskinene benytter roboter.
6 |
Lite grafikk |
Søkemaskinene liker heller ikke mye grafikk. Varer sideoppbyggingen for lenge, avslutter roboten sitt søk plutselig. Derfor spar grafikk spesielt på første side.
7 |
Stjel ikke ideer hos konkurrentene |
Ofte tas META tagger og søkeord utfra sidene til konkurrenter som har suksess. Dette er galt fordi sidene ofte blir vekslet etter at roboten som søkemaskinen har sent ut har vært innom siden, spesielt for å forminske størrelsen eller for å forvirre slike idètyver.
Selv om de original taggene kan overtas er dette galt. Konkurrenten din var raskere og står derfor i indeksen lenger foran. Du hjelper dessuten hans Web side hvis du jobber med de samme begrepene.
8 |
Hver side en åpningsside |
Roboter er riktignok raske, men temmelig dum. I de fleste tilfeller leter de i de første sidene og legger hver side med fornuftige begreper I en indeks. Akkurat i tilfelle Alta Vista er faren stor for at den springer inn midt i tilbudet ditt. Brukeren bør ha en reell og åpenbar mulighet med ett museklikk å komme frem til hjemmesiden.
«Users don’t care why response times are slow. All they know is that the site doesn’t offer good service. Slow response times often translate directly into a reduced level of trust, and they always cause a loss of traffic as users take their business elsewhere»
|
9 |
Tilby muligheter for å befri seg fra linker |
Det er flott hvis andre reklamerer for deg. Men desverre tilbys ofte slike linker i egne Frames, dvs. brukerne er konsekvent fanget i fremmede Frames. Ulempen med det er at URL adressen din ikke er å se i browseren og kunden kan ikke sette et bokmerke og finner dermed ikke siden din igjen. Og Framen som omgir siden din forringer størrelsen på bildet og muligens layouten din.
Kommandoen:<A HREF= «http://www.minside.no» target=»_top»> frembringer en link som gjør det mulig for brukeren og forlate den fremmede rammen. Dermed står også «www.minside.no» i adresselinjen til browseren.
Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:
VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992
Jan Vig
Daglig leder
__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com
Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING
Legg igjen en kommentar