• Kategorier

  • Arkiv

  • Mest populære innlegg og sider

Market research

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

 

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

 

Kunnskapskilden –  Internet Marketing Intelligence

Bench on the pier

 

Internet Marketing Intelligence

 

 

 

Kunnskapskilden – Internet Marketing
Intelligence
 – Markedsovervåking – Market Research

 

Strategisk råder vi deg til å  bruke forskjellige informasjonskilder i den rekkefølgen som er beskrevet nedenfor avhengig av om du først og fremst søker informasjoner her i Norge eller utenlands.

 

Research Strategi

 

1

Research strategi

Start med Startsiden i Norge  Denne Web siten har det meste og er meget oversiktlig og gir bla. mye nyttig informasjon om research på nettet.

 

«Relationship marketing sets up a huge opportunity to build loyalty by making it ever more inconvenient for the customer to leave you.» 

 

2

Research strategi

Bedin (Bedriftsinformasjon på Internett)som inneholder en rekke interessante informasjoner med nyttige linker , alfabetisk liste og muligheter for å søke .

Bedin er en felles inngangsport på Internett for bedrifter, rådgivningsmiljø og offentlig forvaltning som ønsker enkel tilgang til relevant offentlig næringslivsinformasjon. Innholdet er avgrenset til offentlig informasjon som er representert på internett av offentlig- eller representant for offentlige informasjonskilder.

Web-siten er delt inn i hoveddelene:

Næringsvirksomhet.
Finansiering.
Lover og regler.
Kompetansemiljøer.

 

3

Research strategi

Du bør deretter bruke emne baserte kataloger som

Kvasir Norge

og/eller

Yahoo Norge

 

4

Research strategi

Søkemaskiner. Se Startsiden for nærmere informasjon  om hvilke søkemaskiner som anbefales.
Hvis du er spesielt interessert i søkemaskiner fra bestemte land, kontinenter eller søkemaskiner generelt etc finnes det en meget god Web site på adressen

Search Engine Watch

 

5

Research strategi

Norges Gule sider

 

6

Research strategi

Databaser – gratis eller mot betaling.

«Unless we surprise our customers with benefits, which they realize they could never have asked for, what’s to keep them with us

 

7

Research strategi

Statistisk sentralbyrå

 

 

 

The key challenge is to tailor communications to each customer 

 

 Markedsundersøkelse

Internett kan bli brukt til å få både kvalitative og kvantitative informasjoner som er nyttig for en bedrift/organisasjon. Før du starter bør du beslutte hvilken metode du skal bruke til å samle inn informasjoner. Du kan foreta egne markedsundersøkelser på Internett, dvs. innhente primærdata eller søke annen informasjon, dvs. innhente sekundærdata. Hvilken metode du velger er avhengig av målet med undersøkene, budsjettet ditt etc.

Primærdata er data som samles inn direkte av din egen bedrift/organisasjon.

Sekundærdata er data innhentet av andre og som er gjort tilgjengelig enten via Internett og/eller på annen måte. Her kan du bruke søkemaskiner, on line databaser, «Web broadcating = Push, intelligente agenter etc.

 

1

Internett kan brukes til:

Samle inn demografiske data.

Undersøke og identifisere markedssegmenter f.eks. regionalt

Prøve ut nye ideer og teste hvordan kundene reagerer på nye produkter/tjenester.

Få informasjoner om konkurrenter.

Få tilbakemeldinger fra kundene om hva de liker eller misliker. Forslag om forbedringer og potensielle problemer. På den måten kan bedriften/organisasjonen din levere produkter og tjenester som møter kundenes krav.

Få tilbakemeldinger om hvordan de besøkende oppfatter Web-siten din, uavhengig om de liker den eller ikke og hvordan du kan forbedre design, layout og innhold.

 

2

Fordeler ved å gjøre undersøkelser via Internett

Mulighetene til å få analysert et større publikum billigere enn ved tradisjonelle metoder. Kostnadsbesparelser når det gjelder reisekostnader, telefonkostnader når det gjelder intervju og trykking og distribusjonskostnader, når det gjelder skriftlige spørre- undersøkelser som sendes ut. Hvis du gjør en undersøkelse online kan du også spare kostnader ved intervju og utfylling av data som jo må gjøres ved tradisjonelle markedsundersøkelser.

Du kan få informasjoner 24 timer i døgnet, hver dag.

Undersøkelser eller målinger på Weben kan lett bli endret eller tilføyd uten noen ekstra kostnader.

Data kan lett bli konvertert i en database eller statistisk vurdert slik du ønsker og lett gjøres tilgjengelig via rapporter.

Øking av utvalget (personer) har relativ liten innvirkning på kostnadene o line i forhold til å øke utvalget ved tradisjonelle metoder

 

3

Markedsundersøkelse
Innhente primærdata

Interaktive formularer gjør det mulig for brukerne å kommunisere interaktivt med Web-siten din.

Du kan bruke interaktive formularer til å:

Spørre spørsmål om Web-siten din

  • Få informasjoner fra brukerne om produktene og tjenestene dine
  • Finne ut mer om brukerne

Gjør formularet enkelt og raskt å fylle ut. Tilby f.eks. en belønning for å fylle det ut, slik som tilgang til verdifull informasjon f.eks.

 

 

 

4

Markedsundersøkelse
Innhente primærdata

 

Guide for å lage en on line undersøkelse

Alle de vanlige spørsmålene som du eventuelt bruker i tradisjonelle markedsundersøkelser kan brukes på nettet, Åpne, lukkede spørsmål som multiple choice spørsmål.

Din undersøkelse bør være kort og lett og respondere(svare) på.

Bruk plukk lister(rullende felter) med forskjellige alternativer å velge mellom inklusiv den som er vanlig(obligatorisk) eller trykk knapper hvor brukeren trykker på en knapp som han foretrekker eller som svar på et spørsmål. Dette er lettere og raskere enn å be respondentene om å skrive et svar og det er enklere å få flere utfylte skjemaer.

Hvis du inkluderer obligatoriske spørsmål , dvs. spørsmål som må fullføres før respondenten kan anse undersøkelsen som ferdig og klar for å sendes, la dem vite om dette og pek på hvilke spørsmål som må fylles ut ved f.eks. å utheve disse eller å bruke annen farge.

Gjør det klart for respondenten at private informasjoner vil bli konfidensielt behandlet.

Spør etter e-mail adresse etter at undersøkelsen er fylt ut.

Respondentene vil sette pris på en eller annen form for respons fra deg, selv et automatisk e-mail svar som takker de for å ta del i undersøkelsen.

La respondenten vite at dette er for å gjøre dine produkter/tjenester bedre og at de selv vil profittere på dette.

Ha alltid med en mulighet til å krysse av som gir brukeren en mulighet til å si at informasjoner ikke skal bli brukt til å sende e-mail til dem.

 

«The more you can customize your products or services, the more valuable you become to your customers. And the more valuable you are to them, the more loyal they will be to you.» 

 

5

Markedsundersøkelse
Innhente primærdata

 

Markedsundersøkelse via nyhetsgrupper

Det er mer enn 20.000 nyhetsgrupper i dag. Du kan få eller gi informasjoner til nyhetsgrupper eller starte en ny diskusjon ved å poste beskjeder til en nyhetsgruppe. Dvs. nyhetsgrupper er en utmerket ressurs med den fordelen at her deltar folk som virkelig er interessert i emnet i og med at de har abonnert på den spesielle nyhetsgruppen

Å poste undersøkelser av kommersiell art er ikke så populært. Men du kan benytte visse diskrete taktikker:

Post strategiske forespørsler til noen få relevante diskusjonsgrupper. Hvis du f.eks. kommer over noen nyhetsgrupper som har diskutert dine produkter eller tjenester eller firma kan du stille relevante spørsmål til disse gruppene.

Deja  er den tjenesten på Internett som vil fortelle deg hvilke nyhetsgrupper dette har forekommet i.

Mange nyhetsgrupper diskuterer spesielle produkter og tjenester som er relatert til emnet og det er verdifullt å observere disse diskusjonene og poste relevante bidrag med en link til undersøkelsen på din Web-site og en invitasjon til folk om å høre deres reaksjoner og meninger.

 

The key challenge is to tailor
communications to each customer
 

 

 

6

Markedsundersøkelse
Innhente primærdata

Markedsundersøkelse via e-mail

Dette bør du være forsiktig med og fullt ut forstå reglene for oppførsel på nettet som regulerer sendingen av
e-mail på Internett.

Uønsket e-mail  ikke er velkommen på Internett og kan forårsake negativ reaksjon mot bedriften/ organisasjonen din og gjøre at folk er lite villig til å samarbeide med deg i dine markedsundersøkelser enten de er online eller offline.

 

«The product is the total package of the benefits the customer receive when he buys.»

Theodore Lewitt

 

7

Markedsundersøkelse
Innhente primærdata

Bruk av mailing lister

Mailing lister kan bli brukt til å bygge opp brukerprofiler. Mailing lister tilbyr også et forum for diskusjon.

Forskjellen til nyhetsgrupper ligger i det faktum at meldingene kommer direkte til deg i form av e-mail.

Ved å poste en e-mail til en sentral e-mail konto kjent som Listserver blir budskapet ditt automatisk sent alle de som har abonnert på den mailing listen.

 

Du kan få tak i informasjon om en rekke emner som interesserer en bedrift/organisasjon både på kort og lang sikt. F.eks.

 

1

Informasjoner om markedet
Innhente sekundærdata

Analysering av størrelsen på segmentet og nivået på konkurrentene inkludert verdi, volum.

Konkurrentenes svakheter og styrker

Markedets etterspørsel inkludert kjøpsadferd, hyppighet, gjennkjøpsadferd, motivasjon og etterspørsels faktorer som sesongbetont etc.

Markedsstruktur, hvem kjøper, alder, kjønn, sosialt nivå og bransjerelatert kjøpsadferd.

Markedstrender , inkludert bransjeforandringer og teknologiforandringer.

Analyser av eksportmarkeder og andre muligheter.

Hvem er nøkkelspillerne i bransjen?

Hvordan ser fremtiden ut for bransjen – kortsiktig og/eller langsiktig?

 

2

Informasjoner om produkter og tjenester
Innhente sekundærdata

Bestemme de viktigste nåværende bruk av eksisterende produkter og tjenester og undersøke alternative bruk av disse.

Sammenligne kunder eller kundenes tilfredshet med egne produkter sammenlignet med konkurrerende produkter

Undersøke hvorvidt det er nødvendig å forenkle produktspekteret/
tjenestespekteret.

Test av nye og forbedrede produkter/tjenester.

Undersøke design messige karakteristikker.

Bestemme fordeler og ulemper med nye produkter/tjenester som tilbys eller skal tilbys.

 

3

Informasjoner om
marketing policy og strategi
Innhente sekundærdata

Undersøke priser. Innflytelse på salg og i relasjon til konkurrentenes priser.

Evaluere prispolitikk, rabattstrukturer.

Vurdering av nåværende salgsmetoder og praksis.

Undersøke distribusjonskanaler, kostnader, alternative kanaler, effektivitet.

Geografisk evaluering av salget.

Analyse av effektiviteten i promoveringsaktiviteter,
utstillinger, PR osv.

 

4

Informasjoner om promovering
Innhente sekundærdata

Analyse av konkurrentenes praksis når det gjelder promoverings- aktiviteter.

Analysere konkurrentenes reklamekampanjer
(f.eks. Banner annonser).

Evaluering og valg av media.

Undersøkelser av effektiviten av reklamen

 

.

«Customers have a tendency to operate a self imposed
‘last in, first out’ system.»

 

 

5

Informasjoner om andre områder
Innhente sekundærdata

Økonomiske forhåndsprognoser.

Transport og logistikk undersøkelser. Distribusjon.

Lokalisering.

Marketing Intelligence. Analyse og evaluering for å se på oppkjøpsmuligheter , Joint Ventures.

Patenter, merkenavn etc.

Offentlige tjenester(Bedin).

Ny teknologi.

Trender.

Media kontakter.

Konsulenter.

Etc.

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Legg igjen en kommentar