Grunnregler på Internett

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

Kunnskapskilden – Tips & Triks

 

 UFFICIO_01

Tips & Triks

Dine spørsmål som kunde 

  • Generelle spørsmål om Internett
  • Spørsmål vedrørende kundene dine
  • Spørsmål vedrørende produktene/tjenestene
  • Spørsmål vedrørende Web site/CD-rom

 

Spørsmål som bør vurderes ved online presentasjon

 

Grunnregler på Internett

  • Planlegging
  • Promotering
  • Engasjere fagfolk
  • Lær av konkurrentene
  • Bestem målgrupper
  • Sparsom layout
  • Mulighetene for kommunikasjon
  • Oppdater sidene regelmessig
  • Bruk eget domenenavn
  • Vær fremtidsorientert

 

Promotering på Internett

  • Generelle råd om promotering
  • Definer målgruppe
  • Presenter deg
  • Tilby mange kontaktmuligheter via din Web site
  • Tilby «premier» for regelmessige besøk på Web siten
  • Bruk tekst som er lesbar og tydelig
  • God og tydelig navigasjonshjelp
  • Unngå ventetid
  • Enhetlig logo
  • Ikke bruk unødvendig lyd, bilder og animasjoner
  • Formidle det du har å tilby tydelig

 

Stimulere trafikken på Web siten din

  • Bruk søkemaskinene effektivt
  • Skriv en tittel på siden
  • Bruk nøkkelord
  • Skriv en beskrivelse av siden
  • Registrer siten i søkemaskiner
  • Be om link fra bransjeorganisasjoner til din Web site
  • Be om gjennsidig link
  • Be om linker fra SMB Web siter
  • Få tak i de besøkendes e-mail adresser og be om å få tillatelse til å sende dem oppdateringer
  • Publiser et e-mail nyhetsbrev
  • Installer en «signatur» i e-mail programmet
  • Promover Web siten i mailing lister og nyhetsgrupper
  • Annonsèr en konkurranse
  • Delta i en utveksling av bannere
  • Kjøp banner reklame på interessante Web siter
  • Leie av E-mail lister

 

Praktiske tips for ditt nettsted

  • Tips for å forbedre ditt nettsted, og øke trafikken
  • Registrer deg riktig i søkemotorene

Publisitet/promotering off line

  • Lage et online presse senter
  • Publiser bedriftens/organisasjonens pressemeldinger på Web siten
  • Inkluder et foto
  • Se det fra redaktørens synsvinkel
  • Bruk en interessant overskrift
  • Hold e-mail pressemeldinger kortfattet
  • Prøv å gi fra deg pressemeldinger på søndag
  • Vær klar over fordelaktige tidspunkt
  • Spør etter planlagte lederartikkler
  • Distribuer bedriftens/organisasjonens Web site på CD Rom
  • Prøv klistremerker på bil etc.
  • Skriv en ukentlig artikkel
  • Click Press Direct
  • Adresser for bedriftens/organisasjonens pressemelding
  • Online PR tjenester
  • Send pressemeldinger til folk som ønsker disse
  • En lett vei å sende fakser til aviser
  • Vis bedriftens/organisasjonens Web adresse over alt
  • Gjennomfør et seminar
  • Vær innovativ
  • Få folk til å betale dine reklamekostnader
  • Utvikle en gratis tjeneste for markedet
  • Gi ut pressemeldinger
  • Bruk tradisjonelle promoveringsmedia

 

En web reklameringssite

  • Innhold
  • Tilfør verdi for kunden
  • Design Web siten «riktig»
  • Vær sparsom med det siste innen teknologi
  • Få brukeren til å komme tilbake
  • Gjør Web siten din interaktiv
  • Ikke gjør deg avhengig av Web reklamering
  • Bruk av konsulenter

 

Public relations for å gjøre Web siten din kjent

  • Start tidlig med planleggingen
  • Undersøk alle potensielle PR plasser online og offline
  • Bli kjent med journalister
  • Bruk tid på og forbrede pressemeldinger og annen offentlig kommunikasjon
  • Lag et pressesenter på Web siten
  • Gjør PR orientert innhold tilgjengelig
  • Bruk nyhetsgrupper og mailinglister
  • Etabler og bygg relasjoner med media
  • Plukk ut forskjellige mediatyper
  • Bruk av andre media
  • Personifisering
  • Bruk av profesjonelle PR folk

 

Designregler

  • Bruk sidetittel
  • Benytt META-tags
  • Bruk nøkkelord
  • Nevn produktene/tjenestene på indekssiden
  • Bruk ikke «frames»
  • Lite grafikk
  • Stjel ikke ideer hos konkurrentene
  • Hver side en åpningsside
  • Tilby muligheter for å befri seg fra linker

 

 

Kunnskapskilden – Tips & Triks –
Grunnregler på Internett

 

 

1

Planlegging

Internett presentasjon og elektronisk handel er jobben til bedriftens/organisasjonens leder eller markeds ansvarlig og ikke en IT avdeling. Definer mål på kort , mellomlang og lang sikt. Alle som har en hvis anelse om IT og Internett bør involveres. Selv om innholdet ofte er lite computer teknisk, forutsettes ofte en god teknisk forståelse.

 

 

2

Promotering

Promoter Web-siden overalt. Web adressen bør vises over alt på fjernsyn, over radio, i aviser eller tidsskrifter, på trøyer, visittkort, på brosjyremateriell etc.

Gjør det klart at du og bedriften/organisasjonen din står fullt og helt bak reklameringen og ikke bare presenter dere etter prinsippet nå er også vi på Internett.

 

 

3

Engasjere fagfolk

Internett presentasjon er ikke en ren teknisk oppgave Men til tross for det er det av stor betydning at en profesjonell realisering av e-butikken eller prestasjonen av Web-siten finner sted. Internett er teknisk ikke enkel. Sørg derfor at du har nødvendig fagkompetanse til rådighet når det gjelder online marketing og Internett teknologi.

 

 

4

Lær av konkurrentene

En eller annen er alltid kommet lenger. Analyser hva de andre gjør og tenk på at det andre gjør ofte kan være mindre bra. Hvis du ikke finner noe å sammenligne med, kan du være den første. Da bør du i hverfall konsultere sammenlignbare bransjer. Lær av andres feil og forsøk ikke å gjøre hver erfaring selv

 

 

5

Bestem målgrupper

Du kjenner sikkert dine målgrupper ut ifra vanlig reklamering. Men det skader ikke å analysere brosjyrer og annet markedsføringsmateriell på nytt med hensyn til målgruppe. På Internett kan det være lettere å unngå å skyte over mål. Muligens kunne det være ved reklamering i tradisjonelle media at definisjonen av målgruppe var for global(vid). Dvs. vurder ønsket målgruppe på nytt.

 

«Whenever you feel lost, ask your customers»
Steve Ballmer
 

 

 

6

Sparsom layout

Web-siter som har for mange bilder og for mye tekst er ikke alltid så populære blant brukerne. Java, «Realvideo» eller Shockwave f.eks. er lite attraktivt når vi tar hensyn til at de fleste brukere/kunder er tilknyttet Internett med et modem på 33.6 kBit og dermed må vente mer enn 30 sekunder.

 

 

7

Mulighetene for kommunikasjon

Din egen e-mail adresse kan være vanskelig å finne. Derfor finnes det mange muligheter å lage enkle formularer og på denne måten lette mulighetene til å ta kontakt. Benytt gjestebøker, lister, diskusjonsfora. Forsøk ikke å be om for mange informasjoner fra brukeren. Vær glad for hver kontakt også hvis det «bare» er en e-mail adresse og ikke adressen til kunden.

 

 

8

Oppdater sidene regelmessig

Den nyeste datoen gir brukeren informasjon om du tar dette alvorlig eller ikke. Vis at du tar dette alvorlig og at tilbudet ditt blir pleiet på samme måte som ved alle andre publikasjoner. Planlegg regelmessig en fullstendig gjennomgang og omarbeiding av Web-siten din. Tenk på at utviklingen på Internett går meget raskt og at ett år på Internett tilsvarer mer enn tre år i den virkelige verden.

 

 

9

Bruk eget domenenavn

Eget domene navn er i dag ingen stor investering mer. Også hvis det ikke spiller noen rolle for søkemaskinene, tenk på at adressen bør være på hvert visittkort, hvert brevpapir etc. Det går lettest og letter designerens arbeid veldig hvis navnet er kort og fengende. Unngå en plassering under et «provide domene» (tilbyder domene)selv om tilbudet da er gunstigere, Innstiller tilbyderen sin virksomhet er det da ikke forbundet med noe problem å skifte. En server er lett å finne. Men hvis et domene hos en tilbyder går tapt som du er bundet til kan det ha store konsekvenser for mulighetene til å være til stede på Internett kortsiktig.

 

 

10

Vær fremtidsorientert

Internett endrer seg stadig og i et høyt tempo. Det er internasjonalt og multi kulturelt. Ta hensyn til globaliseringen selv om du i dag først og fremst har rettet deg mot norskspråklige kunder. Videre bør du også tenke på lokale tilbud for ikke å miste kontakten med de trofaste kundene. Du bør erobre markedene aktivt og bygge ut forretninger via Internett strategisk. Internett er definitivt markedet for fremtiden.

 

Every business has:

  • new

  • existing and

  • preferred

  • customers

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: