Søkestrategi

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

 

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

 

Kunnskapskilden –  Internet Marketing Intelligence

Bench on the pier

 

Internet Marketing Intelligence

 

 

Kunnskapskilden – Internet Marketing
Intelligence
 – Markedsovervåking – Søkestrategi

 

1

Vær klar over hva du ønsker å finne

Hvis du ønsker å finne informasjon effektivt og akkurat slik du ønsker på Internett må du forstå at Internett har visse begrensninger. Dessuten må du forstå at det er mange søkeverktøy tilgjengelig på Internett og at det viktigste er å formulere en søkestrategi hvor du bruker disse søkeverktøyene i den rekkefølgen som er gunstigst for å få det resultatet du ønsker og for ikke å drukner i unyttig informasjon.

En oversikt over alt om søkemaskiner finner du på Search Engine Watch

 

De fire viktigste søkeverktøy på Internett er:

 

1.1

Emnekataloger

Lik en emne katalog i et bibliotek, gjøres det et forsøk på å katalogisere Web-sitene i emne kategorier. Dette arbeidet kan ikke gjøres maskinelt og automatisk, men må gjøres manuelt av personell. Dette er et meget omfattende arbeid. Den største emnekatalogen i verden Yahookatalogiserer bare en liten del av alle Web dokumentene som er ute på Internett. Det samme gjelder den norske Kvasir

 

1.2

Søkemaskiner

Du skriver et eller flere nøkkelord inn i en tekstboks og søkemaskinen prøver å «matche» disse ordene mot en database som inneholder mange millioner av adresser. Men du vil trenge å vite noen triks for å få det beste resultatet fra Internett søkemaskinene.
Search Engine Watch

 

1.3

Frivillige Emnekataloger

Her er strategien å dele på arbeidet isteden for å sentralisere emnekatalogen hvor en person eller et firma forsøker å klassifisere hele Weben. Frivillige samler inn og klassifiserer Web-siter innen sitt ekspertområde. Dette er en meget god ide, men det har ikke tatt av. Hvis en frivillig emnekatalog har en site innen ditt interesseområde, har du sannsynligvis hatt lykken med deg. Et meget godt eksempel erAbout.com

 

«The key challenge is to tailor communications
to each customer.»
 

 

 

1.4

Samlesider

I og med at en rekke personer har funnet ut hvor vanskelig det er å finne informasjoner på Internett har mange publisert sine egne Web-siter hvor de har samlet interessante lenker innen sitt område når det gjelder ekspertise. Det som er synd i disse tilfellene er at det ikke finnes noen sentral indeks som lister opp disse verdifulle Sitene. Men det finnes måter å søke de ut på.

 

 

2

Finne noe som er relevant med enkelt søk

Hvis du vet hvordan du benytter deg av søkeverktøyene har du mulighet til å finne de dokumentene som er relevant for ditt interessefelt med enkelt søk, dvs. de mest interessante som også vil ha linker til ekstra informasjon. Dette er en meget bra måte å starte opp på.

 

«Survey Marketing Council asked what marketing people thought were the most essential areas of marketing to focus on until 2005. Focusing on customers – not just market segments – was clearly top priority.»  

 

 

3

Lær teknikken med avansert søking

Det er ytterst viktig at du lærer deg avansert søking hvis du ønsker å få det maksimale ut av de informasjonene som ligger på Weben, da du vil spare deg for mye ergrelser og du vil unngå å få mange treff som er fullstendig uinteressante.

Du kan bruke såkalte Booleske uttrykk, dvs AND , OR etc. I de fleste tilfellene kan du også bruke + og – Se Startsidenfor nærmere informasjon under kategorien research, søkehjelp.

 

 

4

Dypere søking

Her ransaker du Internett på en helt annen måte ved hjelp av søkemaskinene. Dette involverer noe helt annet enn å skrive inn et par søkeord med + eller – . Her kreves det mer dyptgående kunnskaper om søkemotorene og deres styrker og svakheter

 

5

Undersøk andre Internett ressurser

Web søkeverktøyene som søkemotorer og emnekataloger er veldig nyttige når du forstår hvordan de effektivt skal benyttes. Men noen informasjoner blir lettest funnet gjennom å bruke søkeverktøy som har spesialisert seg på bestemt informasjon. Disse verktøyene dekker f.eks. emner som nyheter, eksport, aksjemarkedet, informasjoner for små og mellomstore bedrifter , offentlige informasjoner etc. Dessuten nyhetsgrupper, mailinglister, Gopher, FTP .

 

«The most reliable way to anticipate the future is by understanding the present.»

John Naisbitt

 

 

6

Hold deg oppdatert

Ved hjelp av en oppdateringsstrategi som f.eks. bruk av regelmessig levering av målrettet informasjon om de temaene du er opptatt av er du i forkant av utviklingen innen markedet ditt og blir oppmerksom på trender.

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: