Intelligence Resource (IR)
Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/
OmverdensOvervåking (OO)
Kunnskapskilden
Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåkingE-BusinessInternet Marketing IntelligenceInternett MarketingWeb utviklingsprossenCD/Video utviklingsprossenTips& TriksLinker |
Kunnskapskilden – Internett Marketing
Internett Marketing
Kunnskapskilden – Internett Marketing –
Strategisk internett marketing plan
Utarbeid din egen markedsplan og ditt budsjett for Internett
Går du med planer om starte e-Business eller en Internett satsning trenger du å gjennomføre en Strategisk Internet Marketing plan. Og du trenger også å forbrede et budsjett over hva satsningen vil koste. Til hjelp har vi stilt til rådighet følgende maler Markedsplan og Budsjett . (Downloadbar)
Før du går i gang, bør du skaffe følgende materiell:
- Fjorårets markedsplan
- Fjorårets omsetning og kostnader til markedsføring
- Presseklipp om firmaet
- Nyhetsbrev, kundebrev etc.
- Brosjyrer, kataloger og DM materiell
- Annet materiell om bedriften
- etc.
Markedsplan for internett
[firmanavn] |
[dato]
Del 1 |
Innledning og oppsummering |
Innledning
Skriv litt om hvorfor det er lurt å planlegge internett-aktivitetene før man setter i gang. Kom tilbake hit etter å ha skrevet dette dokumentet og skriv litt mer i innledningen.
Kort om [firmanavn]
Skriv litt om firmaets målsetninger, visjoner, filosofi og vedtekter
Skriv litt om firmaets historie og viktige årstall/begivenhter
Skriv litt om firmaets produkter – fordeler, priser, leveringsmåter, framtidige produkter og andre framtidsutsiker Kort om konkurransesituasjonen Skriv litt om bransjen og konkurransesituasjonen – kunder (målgruppe), konkurrenter, markedsandeler, trender
Oppsummering
Skriv litt om hvorfor det er farlig å bare stole på tradisjonelle salgskanaler og markedsføringsmedium (hvorfor en internett-satsning er lurt)
Del 2 |
Markedsstatistikk |
Internett – et medium i vekst
Søk på internett etter de siste tallene om hvor mange som bruker internett.www.cyberatlas.com; www.frost.com; www.activmedia.com; www.commerce.net;www.dataquest.com; www.findsvp.com; www.forrester.com; www.jup.com;www.mids.org; www.nielsenmedia.com; www.simbanet.com; www.ama.org;www.marketing.org; www.cahners.com; www.penton.com Nevn resultatene fra de mest interessante undersøkelsene du kommer over.
Del 3 |
Internett-strategier |
Velg ut det du ønsker å oppnå med din internett-investering, og skriv litt om hver av dem.
Merkevarebygging
Nevn hvordan firmaets navn og produkter er kjent i markedet, og hvilke andre markedsføringsaktiviteter dere driver for å øke kjennskapen og tilliten til disse. Skriv litt om hvordan det å ikke være tilgjengelig på internett – eller å publisere en dårlig løsning – gir en negativ effekt. Gi eksempler på konkurrenter som profilerer seg på nettet.
Direkte markedsføring
Oppsummer firmaets DM-aktiviteter – hvordan dere kontakter kunder en-for-en og hvordan dere fyller kundenenes informasjonsbehov og gjør dem i stand til å fatte en kjøpsbeslutning. Skriv litt om muligheten for raskt og effektivt publisere store informasjonsmengder om firmaets produkter på nettet, hvordan dere (litt mer avansert og kostbart) evt. kan tilpasse sidene til forskjellige kundegrupper, hvilke interaktive funksjoner dere planlegger å bruke (f.eks. en “sy sammen ditt eget tilbud slik du vil ha det”-funksjon) og andre måter å personliggjøre opplevelsen for brukeren. Litt om tilbakemeldingsformer og måter å innhente personinformasjon på (f.eks. trekning med premier til alle som melder seg på et gratis ukentlig epost-nyhetsbrev i tre måneder).
Direkte salg
Skriv litt om den kjøpsprosess gjennomsnittskunden deres går i gjennom i dag – og hvordan sluttsalget skjer. Presenter internett som ytterligere en metode for å avslutte salget på når kunden er klar, og hvordan dere planlegger å ta betalt (faktura/giro, oppkrav, kortinformasjon osv.) I tilfelle dere planlegger å ta imot kortinformasjon (som VISA. og Mastercard) så nevn at det i dag er teknologi som gjør dette helt trygt og sikkert – som krypteringsteknikker som SSL og SET.
Kundestøtte
Skriv litt om hvordan dere kan hjelpe kunden etter salget – f.eks. ved hjelp av en database med informasjon/FAQ, ordre-sporing (se hvor langt bestillingen er kommet), osv.
Markedsundersøkelser
Skriv litt om hvordan dere planlegger å innhente informasjon om kunder og potensielle kunder, firmaets produkter og planlagte produkter over nettet.
Pressedekning
Skriv litt om at dere framover vil legge ut pressemeldinger osv. på internett.
Annet
Evt. andre elementer dere kommer på og velger å benytte
Del 4 |
Kostnadsbudsjett |
Her legger du inn budsjettet du har utarbeidet.
Kostnadsbudsjett internett-markedsføring |
|||
Månedene |
Totalt |
||
Forprosjekt | |||
Kostnader ved å utarbeide markedsplan | |||
Leie inn evt. eksterne konsulenter i planleggings.-fasen | |||
Lønnskostnad letter etter markedsrapporter | |||
og internett-statistikk for vår bransje | |||
Kjøpe rapporter som ikke er gratis | |||
Internett aksess | |||
Engangskostnader for oppsett og abonnement | |||
Månedlige kostnader (aksess + evt. tellerskritt) | |||
Oppgradere utstyr for å kunne brukeInternett | |||
Programvare | |||
Domeneregistrering | |||
Kostnader for å få eget domene (adresse) | |||
Server kostnader | |||
Enten: | |||
Maskinvare | |||
Programvare | |||
Personell til å drifte serveren | |||
Eller: | |||
Leie plass på webhotell – engangs kostnader |
|||
Leie plass på webhotell – månedlige kostnader |
|||
Utvikling | |||
In-house utvikling (lønn, opplæring, utstyr) | |||
Leie inn eksterne byråer | |||
– Generelt om firma og ansatte | |||
– Produktinformasjon | |||
– Salgsfunksjon (e-commerce) | |||
– Kundestøttefunksjon | |||
– Markedsundersøkelsefunksjon | |||
-Presseinformasjon | |||
– Annet | |||
Vedlikehold / oppdateringer | |||
Lønnskostnader ansatte | |||
Opplæringskostnader | |||
Maskinvare og programvare | |||
Markedsføring | |||
Registere på søkemotorer (lønn eller eksternt) | |||
Lage banner-annonser (lønn eller eksternt) | |||
Annonseringskostnader banner-annonser | |||
Trykke nye visittkort, brevark, brosjyrer o.l. | |||
(med nettstedets URL og ansattes epostadr.) | |||
Evaluering | |||
Lønnskostnader ansatte evaluere nettstedet | |||
Webserver statistikk programvare | |||
Ekstern byrå til å måle respons og brukere | |||
TOTALT | kr 0 | ||
Fjorårets omsettning: | kr 1 | ||
Fjorårets markedsbudsjett | kr 1 | ||
Internettbudsjett i prosent av omsetning | 0,00 % | ||
Internettbudsjett i prosent av markedsbudsjett | 0,00 % | ||
Del 5 |
Gjennomføring |
- Ønsker dere å gjennomføre hele prosjektet selv, eller hyre inn ekstern kompetanse til hele eller deler av arbeidet? Gå igjennom vedlagte sjekkliste, og bestem dere for hvem som skal gjøre det, når og hvordan.
- Prosjektledelse – skal du, en annen ansatt eller en ektern konsulent stå for ledelsen av internett-prosjektet?
- Webserver – sette opp egen maskin, programvare og fast linje, eller leie plass hos en tilbyder (webhotell)?
- Design – utforme utseendet på løsningen selv, eller hyre inn eksterne grafikere?
- Teknisk løsning og vedlikehold – skal nettstedet primært bestå av statiske html-filer som oppdateres manuelt (og av hvem), eller drives av en database (utvikles av hvem? og hvem vedlikeholder dataene?)
- Deadlines – når skal de forskjellige delene og fasene av prosjektet være gjennomført? Hvem er ansvarlig for å kontrollere at det overholdes? Hvilke personer internt skal godkjenne løsningene?
- Markedsføring – hvordan skal man få i gang trafikk til nettstedet (søkemotor-registrering, online banner-annonsering, linker på andre nettsteder, nevne URL i annonser, brosjyrer, brevark, visittkort og andre trykksaker, osv.)
Del 6 |
Knytte internett til andre markedsføringsaktiviteter |
Gå igjennom de andre av firmaets markedsaktiviteter, og skriv litt om hvordan internett kan øke effekten av disse (og vice versa):
- Annonsering
- DM-kampanjer
- Brosjyrer og salgslitteratur n
- Utvikling av selskapets identitet
- Drive markedsundersøkelser
- PR-program
- Salgsstøtte
- Messer og utstillinger
Del 7 |
Evaluering |
Skriv litt om hvilke konkrete kriterier dere har satt for suksess – i form av trafikk, generert respons, og annen effekt i forhold til modellene eller strategiene man valgte i del 3 Skal dere ta i bruk et ekstern byrå for å måle resultater – f.eks. Feedback Interaktive Media (www.feedback.no/interactive/) som kan gjøre brukerundersøkelser på nettstedet o.l.?
Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:
VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992
Jan Vig
Daglig leder
__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com
Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING
Legg igjen en kommentar