• Kategorier

  • Arkiv

  • Mest populære innlegg og sider

Strategisk Internett marketing plan

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

Kunnskapskilden – Internett Marketing

 

cohdra_100_5150

 

Internett Marketing

Internett nivåer 

Internett målsettinger

Strategisk Internett Marketing

1to1 Marketing(CRM)

Muligheter Internett Marketing

Trusler Internett Marketing

Strategi

Markedsovervåking

Strategisk Internett marketing plan

 

Kunnskapskilden – Internett Marketing –
Strategisk internett marketing plan

 

Utarbeid din egen markedsplan og ditt budsjett for Internett

Går du med planer om starte e-Business eller en Internett satsning trenger du å gjennomføre en Strategisk Internet Marketing plan. Og du trenger også å forbrede et budsjett over hva satsningen vil koste. Til hjelp har vi stilt til rådighet følgende maler Markedsplan og Budsjett . (Downloadbar)

Før du går i gang, bør du skaffe følgende materiell:

  • Fjorårets markedsplan
  • Fjorårets omsetning og kostnader til markedsføring
  • Presseklipp om firmaet
  • Nyhetsbrev, kundebrev etc.
  • Brosjyrer, kataloger og DM materiell
  • Annet materiell om bedriften
  • etc.

 

Markedsplan for internett

[firmanavn]

[dato]

 

Del 1

 Innledning og oppsummering

Innledning

Skriv litt om hvorfor det er lurt å planlegge internett-aktivitetene før man setter i gang. Kom tilbake hit etter å ha skrevet dette dokumentet og skriv litt mer i innledningen.

Kort om [firmanavn]

Skriv litt om firmaets målsetninger, visjoner, filosofi og vedtekter
Skriv litt om firmaets historie og viktige årstall/begivenhter
Skriv litt om firmaets produkter – fordeler, priser, leveringsmåter, framtidige produkter og andre framtidsutsiker
 Kort om konkurransesituasjonen Skriv litt om bransjen og konkurransesituasjonen – kunder (målgruppe), konkurrenter, markedsandeler, trender

Oppsummering

Skriv litt om hvorfor det er farlig å bare stole på tradisjonelle salgskanaler og markedsføringsmedium (hvorfor en internett-satsning er lurt)

 

 

Del 2

 Markedsstatistikk

 Internett – et medium i vekst

Søk på internett etter de siste tallene om hvor mange som bruker internett.www.cyberatlas.com; www.frost.com; www.activmedia.com; www.commerce.net;www.dataquest.com; www.findsvp.com; www.forrester.com; www.jup.com;www.mids.orgwww.nielsenmedia.com; www.simbanet.com; www.ama.org;www.marketing.org; www.cahners.com; www.penton.com Nevn resultatene fra de mest interessante undersøkelsene du kommer over. 

 

 

Del 3

 Internett-strategier

Velg ut det du ønsker å oppnå med din internett-investering, og skriv litt om hver av dem.

Merkevarebygging

Nevn hvordan firmaets navn og produkter er kjent i markedet, og hvilke andre markedsføringsaktiviteter dere driver for å øke kjennskapen og tilliten til disse. Skriv litt om hvordan det å ikke være tilgjengelig på internett – eller å publisere en dårlig løsning – gir en negativ effekt. Gi eksempler på konkurrenter som profilerer seg på nettet.

Direkte markedsføring

Oppsummer firmaets DM-aktiviteter – hvordan dere kontakter kunder en-for-en og hvordan dere fyller kundenenes informasjonsbehov og gjør dem i stand til å fatte en kjøpsbeslutning. Skriv litt om muligheten for raskt og effektivt publisere store informasjonsmengder om firmaets produkter på nettet, hvordan dere (litt mer avansert og kostbart) evt. kan tilpasse sidene til forskjellige kundegrupper, hvilke interaktive funksjoner dere planlegger å bruke (f.eks. en “sy sammen ditt eget tilbud slik du vil ha det”-funksjon) og andre måter å personliggjøre opplevelsen for brukeren. Litt om tilbakemeldingsformer og måter å innhente personinformasjon på (f.eks. trekning med premier til alle som melder seg på et gratis ukentlig epost-nyhetsbrev i tre måneder).

Direkte salg

Skriv litt om den kjøpsprosess gjennomsnittskunden deres går i gjennom i dag – og hvordan sluttsalget skjer. Presenter internett som ytterligere en metode for å avslutte salget på når kunden er klar, og hvordan dere planlegger å ta betalt (faktura/giro, oppkrav, kortinformasjon osv.) I tilfelle dere planlegger å ta imot kortinformasjon (som VISA. og Mastercard) så nevn at det i dag er teknologi som gjør dette helt trygt og sikkert – som krypteringsteknikker som SSL og SET.

Kundestøtte

Skriv litt om hvordan dere kan hjelpe kunden etter salget – f.eks. ved hjelp av en database med informasjon/FAQ, ordre-sporing (se hvor langt bestillingen er kommet), osv.

Markedsundersøkelser

Skriv litt om hvordan dere planlegger å innhente informasjon om kunder og potensielle kunder, firmaets produkter og planlagte produkter over nettet.

Pressedekning

Skriv litt om at dere framover vil legge ut pressemeldinger osv. på internett.

Annet

Evt. andre elementer dere kommer på og velger å benytte

 

 

Del 4

Kostnadsbudsjett

Her legger du inn budsjettet du har utarbeidet.

 

 

Kostnadsbudsjett internett-markedsføring

Månedene

Totalt

Forprosjekt    
  Kostnader ved å utarbeide markedsplan    
  Leie inn evt. eksterne konsulenter i planleggings.-fasen    
  Lønnskostnad letter etter markedsrapporter    
    og internett-statistikk for vår bransje    
  Kjøpe rapporter som ikke er gratis    
     
  Internett aksess    
  Engangskostnader for oppsett og abonnement    
  Månedlige kostnader (aksess + evt. tellerskritt)    
  Oppgradere utstyr for å kunne brukeInternett    
  Programvare    
     
  Domeneregistrering    
  Kostnader for å få eget domene (adresse)    
     
  Server kostnader    
  Enten:    
  Maskinvare    
  Programvare    
  Personell til å drifte serveren    
  Eller:    
  Leie plass på webhotell –
engangs kostnader
   
  Leie plass på webhotell –
månedlige kostnader
   
     
  Utvikling    
  In-house utvikling (lønn, opplæring, utstyr)    
  Leie inn eksterne byråer    
  – Generelt om firma og ansatte    
  – Produktinformasjon    
  – Salgsfunksjon (e-commerce)    
  – Kundestøttefunksjon    
  – Markedsundersøkelsefunksjon    
   -Presseinformasjon    
  – Annet    
     
  Vedlikehold / oppdateringer    
  Lønnskostnader ansatte    
  Opplæringskostnader    
  Maskinvare og programvare    
     
  Markedsføring    
  Registere på søkemotorer (lønn eller eksternt)    
  Lage banner-annonser (lønn eller eksternt)    
  Annonseringskostnader banner-annonser    
  Trykke nye visittkort, brevark, brosjyrer o.l.    
  (med nettstedets URL og ansattes epostadr.)    
     
  Evaluering    
  Lønnskostnader ansatte evaluere nettstedet    
  Webserver statistikk programvare    
  Ekstern byrå til å måle respons og brukere    
     
  TOTALT kr 0  
   
   
   
  Fjorårets omsettning: kr 1  
  Fjorårets markedsbudsjett kr 1  
  Internettbudsjett i prosent av omsetning 0,00 %  
  Internettbudsjett  i prosent av markedsbudsjett 0,00 %  
   

 

 

Del 5

 Gjennomføring

  • Ønsker dere å gjennomføre hele prosjektet selv, eller hyre inn ekstern kompetanse til hele eller deler av arbeidet? Gå igjennom vedlagte sjekkliste, og bestem dere for hvem som skal gjøre det, når og hvordan.
  • Prosjektledelse – skal du, en annen ansatt eller en ektern konsulent stå for ledelsen av internett-prosjektet?
  • Webserver – sette opp egen maskin, programvare og fast linje, eller leie plass hos en tilbyder (webhotell)?
  • Design – utforme utseendet på løsningen selv, eller hyre inn eksterne grafikere?
  • Teknisk løsning og vedlikehold – skal nettstedet primært bestå av statiske html-filer som oppdateres manuelt (og av hvem), eller drives av en database (utvikles av hvem? og hvem vedlikeholder dataene?)
  • Deadlines – når skal de forskjellige delene og fasene av prosjektet være gjennomført? Hvem er ansvarlig for å kontrollere at det overholdes? Hvilke personer internt skal godkjenne løsningene?
  • Markedsføring – hvordan skal man få i gang trafikk til nettstedet (søkemotor-registrering, online banner-annonsering, linker på andre nettsteder, nevne URL i annonser, brosjyrer, brevark, visittkort og andre trykksaker, osv.)

 

 

Del 6

 Knytte internett til andre markedsføringsaktiviteter

Gå igjennom de andre av firmaets markedsaktiviteter, og skriv litt om hvordan internett kan øke effekten av disse (og vice versa):

  • Annonsering
  • DM-kampanjer
  • Brosjyrer og salgslitteratur n
  • Utvikling av selskapets identitet
  • Drive markedsundersøkelser
  • PR-program
  • Salgsstøtte
  • Messer og utstillinger

 

 

Del 7

 Evaluering

Skriv litt om hvilke konkrete kriterier dere har satt for suksess – i form av trafikk, generert respons, og annen effekt i forhold til modellene eller strategiene man valgte i del 3 Skal dere ta i bruk et ekstern byrå for å måle resultater – f.eks. Feedback Interaktive Media (www.feedback.no/interactive/) som kan gjøre brukerundersøkelser på nettstedet o.l.?

 

 

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Legg igjen en kommentar