Publisitet/promotering off line

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

Kunnskapskilden – Tips & Triks

 

 UFFICIO_01

Tips & Triks

Dine spørsmål som kunde 

  • Generelle spørsmål om Internett
  • Spørsmål vedrørende kundene dine
  • Spørsmål vedrørende produktene/tjenestene
  • Spørsmål vedrørende Web site/CD-rom

 

Spørsmål som bør vurderes ved online presentasjon

 

Grunnregler på Internett

  • Planlegging
  • Promotering
  • Engasjere fagfolk
  • Lær av konkurrentene
  • Bestem målgrupper
  • Sparsom layout
  • Mulighetene for kommunikasjon
  • Oppdater sidene regelmessig
  • Bruk eget domenenavn
  • Vær fremtidsorientert

 

Promotering på Internett

  • Generelle råd om promotering
  • Definer målgruppe
  • Presenter deg
  • Tilby mange kontaktmuligheter via din Web site
  • Tilby «premier» for regelmessige besøk på Web siten
  • Bruk tekst som er lesbar og tydelig
  • God og tydelig navigasjonshjelp
  • Unngå ventetid
  • Enhetlig logo
  • Ikke bruk unødvendig lyd, bilder og animasjoner
  • Formidle det du har å tilby tydelig

 

Stimulere trafikken på Web siten din

  • Bruk søkemaskinene effektivt
  • Skriv en tittel på siden
  • Bruk nøkkelord
  • Skriv en beskrivelse av siden
  • Registrer siten i søkemaskiner
  • Be om link fra bransjeorganisasjoner til din Web site
  • Be om gjennsidig link
  • Be om linker fra SMB Web siter
  • Få tak i de besøkendes e-mail adresser og be om å få tillatelse til å sende dem oppdateringer
  • Publiser et e-mail nyhetsbrev
  • Installer en «signatur» i e-mail programmet
  • Promover Web siten i mailing lister og nyhetsgrupper
  • Annonsèr en konkurranse
  • Delta i en utveksling av bannere
  • Kjøp banner reklame på interessante Web siter
  • Leie av E-mail lister

 

Praktiske tips for ditt nettsted

  • Tips for å forbedre ditt nettsted, og øke trafikken
  • Registrer deg riktig i søkemotorene

Publisitet/promotering off line

  • Lage et online presse senter
  • Publiser bedriftens/organisasjonens pressemeldinger på Web siten
  • Inkluder et foto
  • Se det fra redaktørens synsvinkel
  • Bruk en interessant overskrift
  • Hold e-mail pressemeldinger kortfattet
  • Prøv å gi fra deg pressemeldinger på søndag
  • Vær klar over fordelaktige tidspunkt
  • Spør etter planlagte lederartikkler
  • Distribuer bedriftens/organisasjonens Web site på CD Rom
  • Prøv klistremerker på bil etc.
  • Skriv en ukentlig artikkel
  • Click Press Direct
  • Adresser for bedriftens/organisasjonens pressemelding
  • Online PR tjenester
  • Send pressemeldinger til folk som ønsker disse
  • En lett vei å sende fakser til aviser
  • Vis bedriftens/organisasjonens Web adresse over alt
  • Gjennomfør et seminar
  • Vær innovativ
  • Få folk til å betale dine reklamekostnader
  • Utvikle en gratis tjeneste for markedet
  • Gi ut pressemeldinger
  • Bruk tradisjonelle promoveringsmedia

 

En web reklameringssite

  • Innhold
  • Tilfør verdi for kunden
  • Design Web siten «riktig»
  • Vær sparsom med det siste innen teknologi
  • Få brukeren til å komme tilbake
  • Gjør Web siten din interaktiv
  • Ikke gjør deg avhengig av Web reklamering
  • Bruk av konsulenter

 

Public relations for å gjøre Web siten din kjent

  • Start tidlig med planleggingen
  • Undersøk alle potensielle PR plasser online og offline
  • Bli kjent med journalister
  • Bruk tid på og forbrede pressemeldinger og annen offentlig kommunikasjon
  • Lag et pressesenter på Web siten
  • Gjør PR orientert innhold tilgjengelig
  • Bruk nyhetsgrupper og mailinglister
  • Etabler og bygg relasjoner med media
  • Plukk ut forskjellige mediatyper
  • Bruk av andre media
  • Personifisering
  • Bruk av profesjonelle PR folk

 

Designregler

  • Bruk sidetittel
  • Benytt META-tags
  • Bruk nøkkelord
  • Nevn produktene/tjenestene på indekssiden
  • Bruk ikke «frames»
  • Lite grafikk
  • Stjel ikke ideer hos konkurrentene
  • Hver side en åpningsside
  • Tilby muligheter for å befri seg fra linker

 

 

Kunnskapskilden – Tips & Triks –
Publisitet/promotering off line

 

Muligheter som du har til å promovere  bedriftens/organisasjonens Web site utenfor nettet, dvs. offline.

 

 

1

Lage et online presse senter

 

Journalister er ofte travelt opptatt så gjør jobben deres lettere for  å hjelpe bedriften/organisasjonen din. Lag et online pressesenter med ferske nyheter og som inneholder en kort beskrivelse av bedriften/organisasjonen, en liste over ansatte og kvalifikasjoner, en oversikt over Web siten («Site Map»), en beskrivelse av bedriftens/organisasjonens målgruppe og hvor mange besøkende Web siten din har.


Du kan også presentere nylig presseomtale eller linker til presseklipp vedrørende Web siten din.
Du har her en unik mulighet til å skrive «historien» slik du ønsker at den skal publiseres. Hvis «historien» er kort og velskrevet vil noen publikasjoner muligens trykke den akkurat slik du skrev den.

 

 

2

Publiser bedriftens/organisasjonens
pressemeldinger på Web siten

 

Å legge ut bedriftens/organisasjonens pressemeldinger på Web siten gir journalistene god bakgrunnsinformasjon, og du trenger ikke å kaste bort tid med å svare på samme spørsmål om og om igjen.

 

 

3

Inkluder et foto

 

Det vil koste mer, men det lønner seg å legge ved bilder som er tatt av profesjonelle fotografer sammen med pressemeldingene. Et foto kan gjøre forskjellen om en artikkel blir publisert eller ikke.

Et aksjonsfoto vil med stor sannsynligvis bli brukt i forhold til et som er litt kjedelig.
Hvis fotografiet blir brukt vil bedriftens/organisasjonens historie har en mye større påvirkning.

 

 

4

Se det fra redaktørens synsvinkel

 

Redaktøren ønsker en historie med en fengende første setning som vil fange leserens oppmerksomhet og gjøre de interessert i å lese mer. Dvs. du bør legge store anstrengelser i å skrive kort, rett på sak og med en overskrift som fenger.

 

 

«There are three things our customers want:
selection, ease of use and low prices»
Jeff Bezos Amazon.com

 

 

5

Bruk en interessant overskrift

 

Fang redaktørens interesse med en inetressant og fengende overskrift. Hvis den er kjedelig vil det muligens bli den eneste delen av bedriftens pressemelding som vil bli lest.

 

 

6

Først det interessante så det mindre interessante

 

Skriv bedriftens/organisasjonens mest interessante eller slående fakta først og de minst viktige fakta sist.

 

 

7

Vis bedriftens Web adresse
så høyt opp som mulig

 

Sett inn bedriftens Web adresse langt fremme i artikkelen. Hvis den kun er i siste setning kan det tenkes at leseren går glipp av den. Gjenta adressen i siste setning for å øke muligheten for at den blir brukt eller husket.

 

 

 

«The balance of power online shifts away from the merchant to customer – which is a great thing –
but the merchant has to recognize it»
Jeff Bezos
 

 

 

8

Hold e-mail pressemeldinger kortfattet

 

Hold bedriftens e-mail pressemeldinger kortfattet, kanskje så liten som 10 linjer. Du kan vise til bedriftens Web adresse for en fullstendig pressemelding. Det kan tenkes at din melding er en av flere hundre som blir skannet igjennom den dagen slik at en lang melding ikke vil bli mottatt med stormende jubel.

En «snail-mail» pressmelding kan være flere sider lang, men med hovedpunktene i de første to paragrafene. På papir er lange meldinger lettere å skanne igjennom.

 

 

9

Prøv  å gi fra deg pressemeldinger på søndag

På søndag har avisene ofte en liten stab som arbeider. Dvs. dette er ofte en dag hvor en trenger nyheter pga. at mange kontorer og forretninger er stengt. Gjør bruk av denne informasjonen ved å dukke opp i avisens redaksjon søndag morgen, eller tidlig på ettermiddagen og gi fra deg din godt forberedte pressemelding. Hvis du har flaks vil den bli brukt direkte.

 

 

«You love it when you visit a store that exceeds your expectations, and you hate it when a store inconvenience you»
Sam Walton
 

 

 

10

Vær en gjest i talk shows

 

 

 

 

11

Bruk radio og TV

 

Hvis bedriften/organisasjonen din ønsker å promovere produkter/tjenester, utgivelser eller andre emner så kontakt TV og radio. Du bør finne de radiostasjonene og TV stasjonene som du formoder at målgruppene dine lytter til eller ser på.

 

 

12

Distribuer bedriftens/organisasjonens
Web site på CD Rom

 

Du kan  øke bedriftens/organisasjonens image ved å lage en interaktiv promosjons CD Rom eller en CD Rom med Web siten og dele den ut til potensielle kunder.

 

 

13

Prøv klistremerker på bil etc.

 

Prøv klistremerker på biler, vimpler eller magneter på kjøleskap, kalendere, kaffekopper, musematter etc. Dvs. på alt som står omkring og som betraktes ofte og mye. Se f.eks.Web Sticker: for mer informasjon

 

 

The key challenge is to tailor communications to each customer 

 

 

14

Postkort

 

Ett amerikansk firma  WebCards  tilbyr postkort i farger med en image fra Web siten på den ene siden og et budskap trykket i svart på den andre siden. Du kan sende disse til kundene for å promovere bedriftens nye Web site og det er dessuten en god mulighet til å promovere alt som er nytt på Web siten

 

 

15

Trykk bedriftens/organisasjonens Web adresse
på promoveringsprodukter

 

Firmaet Uniques har mer enn 300.000 promoveringsartikler som f.eks. luer, håndklær, dagbøker, lommekalkultører, penner etc. Bedriftens/organisasjonens Web adresse på et promoveringsprodukt gjør kundene igjen og igjen oppmerksom på deg.

 

 

16

Skriv en ukentlig artikkel

 

Kontakt trykte og elektroniske aviser og tilby de å skrive en ukentlig artikkel om bedriftens/organisasjonens profesjonelle emner uten betaling. Den eneste tjenesten du ber om er at du på slutten av hver artikkel får mulighet til å si noe om bedriftens/organisasjonens forretninger, Web adresse og e-mail adresse med ett par linjer.

 

 

17

Click Press Direct

 

Click Press Direct gir bedriften din tilgang til mer enn 1800 av USA’s topp forretningsaviser og tidsskrifter. Bare klikk på linken av hver publikasjon som du ønsker å sende en pressemelding til og du vil få opp ett blankt e-mail formular adressert til redaktøren av den publikasjonen. Fyll inn hva E-mailen innholder og lim inn pressemeldingen og send den.

 

 

18

Adresser for bedriftens/organisasjonens pressemelding

US All Media E-Mail Directory   innholder mer enn 10.000 e-mail adresser over tidsskrifter, aviser, radio og TV.

Du kan benytte deg av pressesentra eller sende pressemeldinger via media linker som:
http://www.gebbieinc.com
Infosearch’s Broadcasting Links.
http://www.media-list.com

19

Online PR tjenester

 

Du kan spare en mengde med tid ved å hyre inn profesjonelle krefter til å formidle pressemeldinger.
Xpress Press
Gina – Global Internet News Agency
GAP Enterprises
Internet News Bureau
PRNewsTarget
Shandwick Net News Release

 

 

 

20

Send pressemeldinger til folk som ønsker disse

 

Du kan plukke ut de journalistene som du har fått til å abonnere på dine e-mail nyhetsbrev.

 

 

21

En lett vei å sende fakser til aviser

 

Internet to Media Fax tilater Web site eiere å velge hvem de ønsker å sende pressemeldinger til.

 

 


Eight things customers want:

  • Availability
  • Selection
  • Delivery lead time
  • Quality
  • Reliability
  • Service
  • Customer-friendliness
  • Costs

 

 

22

Vis bedriftens/organisasjonens Web adresse
over alt

 

Overalt hvor bedriften/organisasjonens viser sine telefonnummer er en bra plass å vise Web adressen på . På brevark, på trykte kort,   på T-skjorter, i brosjyrer og lagt inn på telefonsvareren til bedriften/organisasjonen.

Påse at alt reklame materiell eller annonser som du kjøper i aviser, tidsskrifter etc innholder Web adressen., Se på Web siten din som en informasjon i tillegg til reklamen. Fang leserens interesse med reklamen og led de til Web siten hvor de kan få mer informasjon eller kanskje bestiller et produkt eller en tjeneste.

 

 

23

Gjennomfør et seminar

 

Inviter eksperter til å snakke om noe relatert til de forretninger som bedriften/organisasjonen din driver. Aviser, tidsskrifter, Web siter og mailing lister vil alle gi bedriften/organisasjonen din publisitet.

 

 

 

Testimonials and endorsement must reflect the typical experiences of consumers, unless the ad clearly and conspicuosly states otherwise.

 

 

24

Vær innovativ

 

Naturligvis kan du avertere i aviser og tidsskrifter, men hvis du kan gjøre noe spesielt vil du generere fri publisitet og få folk til å snakke om bedriften/organisasjonen din.

Kanskje kan du avertere på disse plassene:

Over speilet i frisørsalonger

på sidene på busser og taxi

på luftballonger

på benker

på toilettet

på tavler på universiteter eller skoler

i fabrikker

I supermarkeder på tavler

på vinduene i biler

etc.

 

 

25

Få folk til å betale dine reklamekostnader

 

Du kan til og med reklamere i en del tilfeller uten å betale noe.

 

 

 

26

Utvikle en gratis tjeneste for markedet

 

Det er en ting å si kom til bedriftens/organisasjonens Web site og bli kjent med bedriften, mens det er en helt annen ting å kunne si bruk vår gratis informasjonstjeneste.

Du bør være klar over at det koster mye i tid og energi å utvikle gratistjenester som f.eks. Mat Info senteret, men du vil sannsynligvis belønnes med mer trafikk på Web siten din. Påse at din gratis tjeneste er relatert til det du tilbyr på Web siten din, slik at de besøkende som Web siten din tiltrekker også vil bli gode potensielle kunder for deg. Gi besøkende flere muligheter til å komme inn på Web siten hvor du markedsfører dine produkter og tjenester.

 

 

27

Gi ut pressemeldinger

 

Finn nyhetsmessige interesannte begivenheter slik som bekjentgjøring av bedriftens gratis tjeneste og send pressemeldinger til trykte medier eller elektroniske innen bransjen din. Du kan bruke bestemte firmaer til å hjelpe deg med dette.

 

 

28

Bruk tradisjonelle promoveringsmedia

Du kan bruke tradisjonelle media til å lokke folk til Web siten din som Direkte Mail, reklameplakater, annonser etc. Dette kan være spesielt interessant for mindre markedsnisjer.

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: