Intelligence Resource (IR)
Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/
OmverdensOvervåking (OO)
Kunnskapskilden
Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåkingE-BusinessInternet Marketing IntelligenceInternett MarketingWeb utviklingsprossenCD/Video utviklingsprossenTips& TriksLinker |
Kunnskapskilden – Tips & Triks
Tips & Triks
Dine spørsmål som kunde
Spørsmål som bør vurderes ved online presentasjon
Grunnregler på Internett
Promotering på Internett
Stimulere trafikken på Web siten din
Praktiske tips for ditt nettsted
Publisitet/promotering off line
En web reklameringssite
Public relations for å gjøre Web siten din kjent
Designregler
|
Kunnskapskilden – Tips & Triks –
Publisitet/promotering off line
Muligheter som du har til å promovere bedriftens/organisasjonens Web site utenfor nettet, dvs. offline.
1 |
Lage et online presse senter |
Journalister er ofte travelt opptatt så gjør jobben deres lettere for å hjelpe bedriften/organisasjonen din. Lag et online pressesenter med ferske nyheter og som inneholder en kort beskrivelse av bedriften/organisasjonen, en liste over ansatte og kvalifikasjoner, en oversikt over Web siten («Site Map»), en beskrivelse av bedriftens/organisasjonens målgruppe og hvor mange besøkende Web siten din har.
Du kan også presentere nylig presseomtale eller linker til presseklipp vedrørende Web siten din.
Du har her en unik mulighet til å skrive «historien» slik du ønsker at den skal publiseres. Hvis «historien» er kort og velskrevet vil noen publikasjoner muligens trykke den akkurat slik du skrev den.
2 |
Publiser bedriftens/organisasjonens
|
Å legge ut bedriftens/organisasjonens pressemeldinger på Web siten gir journalistene god bakgrunnsinformasjon, og du trenger ikke å kaste bort tid med å svare på samme spørsmål om og om igjen.
3 |
Inkluder et foto |
Det vil koste mer, men det lønner seg å legge ved bilder som er tatt av profesjonelle fotografer sammen med pressemeldingene. Et foto kan gjøre forskjellen om en artikkel blir publisert eller ikke.
Et aksjonsfoto vil med stor sannsynligvis bli brukt i forhold til et som er litt kjedelig.
Hvis fotografiet blir brukt vil bedriftens/organisasjonens historie har en mye større påvirkning.
4 |
Se det fra redaktørens synsvinkel |
Redaktøren ønsker en historie med en fengende første setning som vil fange leserens oppmerksomhet og gjøre de interessert i å lese mer. Dvs. du bør legge store anstrengelser i å skrive kort, rett på sak og med en overskrift som fenger.
«There are three things our customers want:
|
5 |
Bruk en interessant overskrift |
Fang redaktørens interesse med en inetressant og fengende overskrift. Hvis den er kjedelig vil det muligens bli den eneste delen av bedriftens pressemelding som vil bli lest.
6 |
Først det interessante så det mindre interessante |
Skriv bedriftens/organisasjonens mest interessante eller slående fakta først og de minst viktige fakta sist.
7 |
Vis bedriftens Web adresse
|
Sett inn bedriftens Web adresse langt fremme i artikkelen. Hvis den kun er i siste setning kan det tenkes at leseren går glipp av den. Gjenta adressen i siste setning for å øke muligheten for at den blir brukt eller husket.
«The balance of power online shifts away from the merchant to customer – which is a great thing –
|
8 |
Hold e-mail pressemeldinger kortfattet |
Hold bedriftens e-mail pressemeldinger kortfattet, kanskje så liten som 10 linjer. Du kan vise til bedriftens Web adresse for en fullstendig pressemelding. Det kan tenkes at din melding er en av flere hundre som blir skannet igjennom den dagen slik at en lang melding ikke vil bli mottatt med stormende jubel.
En «snail-mail» pressmelding kan være flere sider lang, men med hovedpunktene i de første to paragrafene. På papir er lange meldinger lettere å skanne igjennom.
9 |
Prøv å gi fra deg pressemeldinger på søndag |
På søndag har avisene ofte en liten stab som arbeider. Dvs. dette er ofte en dag hvor en trenger nyheter pga. at mange kontorer og forretninger er stengt. Gjør bruk av denne informasjonen ved å dukke opp i avisens redaksjon søndag morgen, eller tidlig på ettermiddagen og gi fra deg din godt forberedte pressemelding. Hvis du har flaks vil den bli brukt direkte.
«You love it when you visit a store that exceeds your expectations, and you hate it when a store inconvenience you»
|
10 |
Vær en gjest i talk shows |
11 |
Bruk radio og TV |
Hvis bedriften/organisasjonen din ønsker å promovere produkter/tjenester, utgivelser eller andre emner så kontakt TV og radio. Du bør finne de radiostasjonene og TV stasjonene som du formoder at målgruppene dine lytter til eller ser på.
12 |
Distribuer bedriftens/organisasjonens
|
Du kan øke bedriftens/organisasjonens image ved å lage en interaktiv promosjons CD Rom eller en CD Rom med Web siten og dele den ut til potensielle kunder.
13 |
Prøv klistremerker på bil etc. |
Prøv klistremerker på biler, vimpler eller magneter på kjøleskap, kalendere, kaffekopper, musematter etc. Dvs. på alt som står omkring og som betraktes ofte og mye. Se f.eks.Web Sticker: for mer informasjon
The key challenge is to tailor communications to each customer |
14 |
Postkort |
Ett amerikansk firma WebCards tilbyr postkort i farger med en image fra Web siten på den ene siden og et budskap trykket i svart på den andre siden. Du kan sende disse til kundene for å promovere bedriftens nye Web site og det er dessuten en god mulighet til å promovere alt som er nytt på Web siten
15 |
Trykk bedriftens/organisasjonens Web adresse
|
Firmaet Uniques har mer enn 300.000 promoveringsartikler som f.eks. luer, håndklær, dagbøker, lommekalkultører, penner etc. Bedriftens/organisasjonens Web adresse på et promoveringsprodukt gjør kundene igjen og igjen oppmerksom på deg.
16 |
Skriv en ukentlig artikkel |
Kontakt trykte og elektroniske aviser og tilby de å skrive en ukentlig artikkel om bedriftens/organisasjonens profesjonelle emner uten betaling. Den eneste tjenesten du ber om er at du på slutten av hver artikkel får mulighet til å si noe om bedriftens/organisasjonens forretninger, Web adresse og e-mail adresse med ett par linjer.
17 |
Click Press Direct |
Click Press Direct gir bedriften din tilgang til mer enn 1800 av USA’s topp forretningsaviser og tidsskrifter. Bare klikk på linken av hver publikasjon som du ønsker å sende en pressemelding til og du vil få opp ett blankt e-mail formular adressert til redaktøren av den publikasjonen. Fyll inn hva E-mailen innholder og lim inn pressemeldingen og send den.
18 |
Adresser for bedriftens/organisasjonens pressemelding |
US All Media E-Mail Directory innholder mer enn 10.000 e-mail adresser over tidsskrifter, aviser, radio og TV.
Du kan benytte deg av pressesentra eller sende pressemeldinger via media linker som:
http://www.gebbieinc.com
Infosearch’s Broadcasting Links.
http://www.media-list.com
19 |
Online PR tjenester |
Du kan spare en mengde med tid ved å hyre inn profesjonelle krefter til å formidle pressemeldinger.
Xpress Press
Gina – Global Internet News Agency
GAP Enterprises
Internet News Bureau
PRNewsTarget
Shandwick Net News Release
20 |
Send pressemeldinger til folk som ønsker disse |
Du kan plukke ut de journalistene som du har fått til å abonnere på dine e-mail nyhetsbrev.
21 |
En lett vei å sende fakser til aviser |
Internet to Media Fax tilater Web site eiere å velge hvem de ønsker å sende pressemeldinger til.
|
22 |
Vis bedriftens/organisasjonens Web adresse
|
Overalt hvor bedriften/organisasjonens viser sine telefonnummer er en bra plass å vise Web adressen på . På brevark, på trykte kort, på T-skjorter, i brosjyrer og lagt inn på telefonsvareren til bedriften/organisasjonen.
Påse at alt reklame materiell eller annonser som du kjøper i aviser, tidsskrifter etc innholder Web adressen., Se på Web siten din som en informasjon i tillegg til reklamen. Fang leserens interesse med reklamen og led de til Web siten hvor de kan få mer informasjon eller kanskje bestiller et produkt eller en tjeneste.
23 |
Gjennomfør et seminar |
Inviter eksperter til å snakke om noe relatert til de forretninger som bedriften/organisasjonen din driver. Aviser, tidsskrifter, Web siter og mailing lister vil alle gi bedriften/organisasjonen din publisitet.
Testimonials and endorsement must reflect the typical experiences of consumers, unless the ad clearly and conspicuosly states otherwise. |
24 |
Vær innovativ |
Naturligvis kan du avertere i aviser og tidsskrifter, men hvis du kan gjøre noe spesielt vil du generere fri publisitet og få folk til å snakke om bedriften/organisasjonen din.
Kanskje kan du avertere på disse plassene:
Over speilet i frisørsalonger
på sidene på busser og taxi
på luftballonger
på benker
på toilettet
på tavler på universiteter eller skoler
i fabrikker
I supermarkeder på tavler
på vinduene i biler
etc.
25 |
Få folk til å betale dine reklamekostnader |
Du kan til og med reklamere i en del tilfeller uten å betale noe.
26 |
Utvikle en gratis tjeneste for markedet |
Det er en ting å si kom til bedriftens/organisasjonens Web site og bli kjent med bedriften, mens det er en helt annen ting å kunne si bruk vår gratis informasjonstjeneste.
Du bør være klar over at det koster mye i tid og energi å utvikle gratistjenester som f.eks. Mat Info senteret, men du vil sannsynligvis belønnes med mer trafikk på Web siten din. Påse at din gratis tjeneste er relatert til det du tilbyr på Web siten din, slik at de besøkende som Web siten din tiltrekker også vil bli gode potensielle kunder for deg. Gi besøkende flere muligheter til å komme inn på Web siten hvor du markedsfører dine produkter og tjenester.
27 |
Gi ut pressemeldinger |
Finn nyhetsmessige interesannte begivenheter slik som bekjentgjøring av bedriftens gratis tjeneste og send pressemeldinger til trykte medier eller elektroniske innen bransjen din. Du kan bruke bestemte firmaer til å hjelpe deg med dette.
28 |
Bruk tradisjonelle promoveringsmedia |
Du kan bruke tradisjonelle media til å lokke folk til Web siten din som Direkte Mail, reklameplakater, annonser etc. Dette kan være spesielt interessant for mindre markedsnisjer.
Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:
VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992
Jan Vig
Daglig leder
__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com
Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING
Legg igjen en kommentar