Promotering på Internett

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

Kunnskapskilden – Tips & Triks

 

 UFFICIO_01

Tips & Triks

Dine spørsmål som kunde 

  • Generelle spørsmål om Internett
  • Spørsmål vedrørende kundene dine
  • Spørsmål vedrørende produktene/tjenestene
  • Spørsmål vedrørende Web site/CD-rom

 

Spørsmål som bør vurderes ved online presentasjon

 

Grunnregler på Internett

  • Planlegging
  • Promotering
  • Engasjere fagfolk
  • Lær av konkurrentene
  • Bestem målgrupper
  • Sparsom layout
  • Mulighetene for kommunikasjon
  • Oppdater sidene regelmessig
  • Bruk eget domenenavn
  • Vær fremtidsorientert

 

Promotering på Internett

  • Generelle råd om promotering
  • Definer målgruppe
  • Presenter deg
  • Tilby mange kontaktmuligheter via din Web site
  • Tilby «premier» for regelmessige besøk på Web siten
  • Bruk tekst som er lesbar og tydelig
  • God og tydelig navigasjonshjelp
  • Unngå ventetid
  • Enhetlig logo
  • Ikke bruk unødvendig lyd, bilder og animasjoner
  • Formidle det du har å tilby tydelig

 

Stimulere trafikken på Web siten din

  • Bruk søkemaskinene effektivt
  • Skriv en tittel på siden
  • Bruk nøkkelord
  • Skriv en beskrivelse av siden
  • Registrer siten i søkemaskiner
  • Be om link fra bransjeorganisasjoner til din Web site
  • Be om gjennsidig link
  • Be om linker fra SMB Web siter
  • Få tak i de besøkendes e-mail adresser og be om å få tillatelse til å sende dem oppdateringer
  • Publiser et e-mail nyhetsbrev
  • Installer en «signatur» i e-mail programmet
  • Promover Web siten i mailing lister og nyhetsgrupper
  • Annonsèr en konkurranse
  • Delta i en utveksling av bannere
  • Kjøp banner reklame på interessante Web siter
  • Leie av E-mail lister

 

Praktiske tips for ditt nettsted

  • Tips for å forbedre ditt nettsted, og øke trafikken
  • Registrer deg riktig i søkemotorene

Publisitet/promotering off line

  • Lage et online presse senter
  • Publiser bedriftens/organisasjonens pressemeldinger på Web siten
  • Inkluder et foto
  • Se det fra redaktørens synsvinkel
  • Bruk en interessant overskrift
  • Hold e-mail pressemeldinger kortfattet
  • Prøv å gi fra deg pressemeldinger på søndag
  • Vær klar over fordelaktige tidspunkt
  • Spør etter planlagte lederartikkler
  • Distribuer bedriftens/organisasjonens Web site på CD Rom
  • Prøv klistremerker på bil etc.
  • Skriv en ukentlig artikkel
  • Click Press Direct
  • Adresser for bedriftens/organisasjonens pressemelding
  • Online PR tjenester
  • Send pressemeldinger til folk som ønsker disse
  • En lett vei å sende fakser til aviser
  • Vis bedriftens/organisasjonens Web adresse over alt
  • Gjennomfør et seminar
  • Vær innovativ
  • Få folk til å betale dine reklamekostnader
  • Utvikle en gratis tjeneste for markedet
  • Gi ut pressemeldinger
  • Bruk tradisjonelle promoveringsmedia

 

En web reklameringssite

  • Innhold
  • Tilfør verdi for kunden
  • Design Web siten «riktig»
  • Vær sparsom med det siste innen teknologi
  • Få brukeren til å komme tilbake
  • Gjør Web siten din interaktiv
  • Ikke gjør deg avhengig av Web reklamering
  • Bruk av konsulenter

 

Public relations for å gjøre Web siten din kjent

  • Start tidlig med planleggingen
  • Undersøk alle potensielle PR plasser online og offline
  • Bli kjent med journalister
  • Bruk tid på og forbrede pressemeldinger og annen offentlig kommunikasjon
  • Lag et pressesenter på Web siten
  • Gjør PR orientert innhold tilgjengelig
  • Bruk nyhetsgrupper og mailinglister
  • Etabler og bygg relasjoner med media
  • Plukk ut forskjellige mediatyper
  • Bruk av andre media
  • Personifisering
  • Bruk av profesjonelle PR folk

 

Designregler

  • Bruk sidetittel
  • Benytt META-tags
  • Bruk nøkkelord
  • Nevn produktene/tjenestene på indekssiden
  • Bruk ikke «frames»
  • Lite grafikk
  • Stjel ikke ideer hos konkurrentene
  • Hver side en åpningsside
  • Tilby muligheter for å befri seg fra linker

 

 

Kunnskapskilden – Tips & Triks –
Promotering på Internett

 

De følgende råd skal bidra til at Web siten blir et effektivt verktøy for interaktivitet, salg, presentasjon etc. Dessuten skal den gi de besøkende en følelse av velvære ved besøk. Kansje er du ikke helt fornøyd med antall besøkende på nettstedet ditt. Hva kan du gjøre for å stimulere trafikken? På bakgrunn av rådene nedenfor overprøv hva du har gjort til nå og hva du kan gjøre fremover.

 

1

Definer målgruppe

 

Utseende og layout på Web-siten din skal være tilpasset målgruppen. Hvis kundekretsen er teknisk interessert bør utseende og layout være saklig og nøktern. Brukere som er opptatt av spill føler seg mer vell med Web-siter som er fargeglade og varierte med lyd, animasjon etc.

 

2

Presenter deg

 

Det finnes sider som tilbyr alt av informasjon, bare ikke navnet på firmaet og adressen. Fullstendig navn, adresse og telefonnummer må være tilgjengelig på første side.

Adressen din på Web-siten er den viktigste informasjonen. Og en riktig adresse skaper tillit.

 


«Part of a successful Internet strategy is the integration of whole value chains within and between companies into one communication flow.
«

 

 

3

Tilby mange kontaktmuligheter via din Web site

 

Hva enn en potensiell, tidligere eller nåværende kunde søker på Web-siten din la han/henne komme til ordet. Ha klart svarformularer, diskusjonsfora, lister. Du må kommunisere.

 

 

4

Tilby «premier» for regelmessige besøk på Web siten

 

Kunngjør regelmessig nyheter og endringer. Aktualiser sidene hyppig. Tilby aksjoner.

 

5

Bruk tekst som er lesbar og tydelig

Mange sider lider av å være vanskelig å lese. Hvis det er anstrengende å få med seg informasjoner vil selv ikke den beste informasjon ha noen virkning. Derfor ha ikke for mye på hver side.

 


«Simplicity should be the goal of Web design»

Jacob Nielsen

 

 

6

God og tydelig navigasjonshjelp

 

Ha en klar navigasjonsform. Det er ofte meget vanskelig på komplekse Web-sider å finne den ønskede informasjonen. Langsom overføringshastighet og store sider forhindrer ofte å klikke seg raskt igjennom. Den som etter 5 sider ikke har funnet det han/hun leter etter vil gi opp.

Det hjelper deg lite at egentlig var alle sidene for hånden. Bra er omfangsrike og komfortable søkefunksjoner.

 

 

7

Unngå ventetid

 

Ta hensyn til den datamengde som overføres. Tenk på at den som «surfer» for første gang først må skaffe seg ett overblikk. Hvis enhver side har en riktig flott Java-Applet med 100kByte størrelse vil ingen ta seg tid til å lade dette ned i løpet av minutter. La tilleggstoff ligge på en egen side, slik at de spesielt interesserte kan hente dette der. Optimèr først og fremst den første siden og alle navigasjons- og oversiktsider med hensyn til størrelsen på den grafikken som lastes ned

 

 

8

Enhetlig logo

 

Design alle sidene ut ifra en enhetlig og oversiktlig layout. Utvikle en basisdesign som gjelder for alle sidene og ut ifra konkret innhold er oversiktlig og tiltalende og som understøtter din Corporate Design.

 

 

9

Ikke bruk unødvendig lyd, bilder og animasjoner

 

Ofte blir det forsøkt å vise de nyeste erfaringene I HTML-kunst. På denne måten bruker mange Web-siter i dag en bakgrunnslyd. Disse lydene er ofte ubrukelige og vitner mer om dumhet og at vedkommende ikke forstår håndverket sitt. Omkring halvparten av alle browsere på nettet kjenner ikke «taggen», og av den andre halvdelen av brukere med de riktige browserne har minst halvparten ikke noe lydkort og av de resterende 25% av surferne ergrer 90% seg over lyden som betales med verdifulle nedlastningstid. Det største antallet av brukere ergrer seg ennå mer for også her øker nedlastningstiden og de hører ikke noe.

 

 

10

Formidle det du har å tilby tydelig

 

Design Web-siten din så klar at brukeren med en gang ser om hvem det handler og hva det handler om. Unngå en linke samling på Web-siten. Brukeren kan formode at de ikke kan regne med eget innhold. Overless ikke første side med bannerutvekslingsprogram. Forøvrig ta ikke tilbyderen av slike program for alvorlig mht. at «banneret» umiddelbart må være synlig. Lek heller ikke med blinkende bilder og informasjonsløse ting.

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: