Intelligence Resource (IR)
Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/
OmverdensOvervåking (OO)
Kunnskapskilden
Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåkingE-BusinessInternet Marketing IntelligenceInternett MarketingWeb utviklingsprossenCD/Video utviklingsprossenTips& TriksLinker |
Kunnskapskilden – Webutviklingsprosessen
Web utviklingsprossenForbredelses- og idéutviklingsfasen
Konseptutviklingsfasen
Produksjonsfasen
Online publisering og oppfølging
|
Kunnskapskilden – Web utviklingsprosessen –
Forbredelses- og idéutviklingsfasen
Veien fra idé og visjon til en ferdig løsning kan være lang, men hvis du som kunde i samarbeid med oss i Vig Consulting forbereder deg grundig og stiller enkelte klare krav om omfang, organisering, målsetting, innhold, kostnads- og tidsrammer til Webprosjektet allerede i de innledende samtaler, vil vi sammen spare både tid og penger. Dessuten unngår vi lettere feiltagelser og misforståelser samt manglende presisjon og grundighet.
Ved å forberede oss fornuftig oppnår vi sammen en bedre prosess med en stor sannsynlighet for å oppnå et bedre resultat. Vi har derfor utviklet en plan for prosessen som vi har delt inn i 4 faser:
A. Forbredelse og idéutviklingsfasen
B. Konseptutviklingsfasen
C. Produksjonsfasen
D. Online publisering og oppfølgingsfasen
A1 |
Vurderinger som må gjøres i begynnelsen |
Kundens krav og målsettinger og vårt samarbeid:
- Organisering
Ansvarshavende hos kunde.
Team hos Vig Consulting. Rollefordeling. - Tidsfrister
Overordnede tidsfrister sett utifra oppstart. - Kostnader
Kostnader for gjennomføring av prosjektet. - Designstandarder(Corporate Identity)
Eksisterende standarder og profilmateriell.
Web-sitens fokus
- Kundeorientert Web-Site
– Hvem er kundene?
– Hva ønsker kundene?
– Interaktivitet.
– Kundeservice.
– Kundeorienterte løsninger.
– Detaljerte informasjoner om produkter og tjenester tilpasset differensierte kundegrupper.
- Organisasjonssite
– Hvem du er.
– Hva du gjør.
– Bedriftens bakgrunn/troverdighet.
– Oversikt over produkter og tjenester .
- Produkt- eller tjenestesite
– Hvem du er.
– Hva du gjør.
– Bakgrunn og troverdighetsinformasjoner.
– Detaljerte informasjoner om produkter og tjenester.
– Kilde med utfyllende informasjon om produkter og tjenester.
– Online kunde service.
– Lett for innledende og kontinuerlig interaksjon. - En begivenhenhets- eller promoteringssite
– En beskrivelse av begivenheten eller promoteringen.
– Detaljert beskrivelse og informasjon.
«On most web sites where the seamless flow of information is cruicial, we find relatively high set-up costs and greatly reducing running costs.» |
A2 |
Målsettingen med Web siten |
Hva ønsker jeg å oppnå med produktet?
Hvem ønsker jeg å nå, hvordan kan jeg nå disse, og hva ønsker de?
- Målsettingen styrer valgene for design.
- Målsettingen definerer resultatet du ønsker.
- Målsettingen gir deg en målestokk som du kan måle fortgangen i designprosessen med.
- Målsettingen starter med antagelser.
Many view the Internet as merely a sales channel and treat it as an add-on without fundamentaly questioning their current business system. They are wrong!»
|
A3 |
Målgruppe og deres behov |
Kartlegge eventuelle forskjeller i målgruppens informasjonsbehov, som det skal tas høyde for i kommunikasjon og konsept.
Kartlegg målgruppens erfaring, utdannelse, interesse/behov, kjennskap til elektroniske medier, Internett tilgang, tekniske plattform, emner du vil formidle osv..
Eventuelle forskjellige løsninger til forskjellige målgrupper.
Bruk tid på å finne ut hva ditt publikum ønsker seg fra informasjonen du tilbyr.
Ønsker målgruppen
- å kjøpe/selge?
- å få svar?
- å erfare?
- å lære?
- å ha det gøy?
- å forstå?
Da vil du, uansett størrelsen på ditt Web utviklingsprosjekt og ditt budsjett:
- unngå dyre feil.
- forsikre deg om best mulig mottagelse.
«For most products sold on the web today the language barrier is the biggest obstackle.» |
A4 |
Produktkategorier |
Her kartlegger vi hva produktet skal være.
Reklame/profilering/salg
Opplysning
Opplæring
Oppslag/referanse
Erfaring/opplevelse
Underholdning
«The real revolution is going to happen in the consumer space!
|
A5 |
Distribusjonsmedia/verktøy |
Her velger vi distribusjonsmedia og verktøyet
- Internett?
– Skal Web-siten brukes på Internett/Intranett?
– Hvilken browser har brukerne?
– hvilken browser designes det for? - CD-ROM?
- Adobe Acrobatfil?
«Developing an
|
A6 |
Planleggingen |
Lag en grov oversikt over innholdet
- Hva er de viktigste emner (kapitler/seksjoner) ?
- Hvilken type mediaobjekter (bilder, lyd, animasjon mm.) trenger seksjonene?
Prosjektplan
- Ressursbruk: Hva må gjøres for å skaffe og/eller bearbeide mediaobjekter?
- Hvilke mediaobjekter må skaffes eksternt, eller lages fra scratch?
- Tilgjengelig kompetanse?
- Økonomi/budsjett
– Hva er den budsjettmessige grensen?
Fremdriftsplan
- Hva kan gjøres parallelt?
- Hvilke trinn i prosessen er avhengig av andre etc.?
«Electronic shopping affects your business, whoever you are. All types of goods will sooner or later, be affected by Internet trading. The issue is not which industries and categories are right to enter as an e-shopping player, but where is already too late to get in.»The age of e-tail |
A7 |
Organisering av innhold |
Vi bruker brainstorming og skriver opp alle mulige emner
Vi grupperer emner i seksjoner
Vi strukturer emner i seksjoner og underseksjoner
Vi tegner et flytdiagram som enten er
- lineært strukturert
- indeksert strukturert
- hirarkisk strukturert
- spindelvev strukturert
- kombinasjon
«Branding is even more important on the impersonal Internet than it is in the bricks and mortar world.» |
Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:
VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992
Jan Vig
Daglig leder
__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com
Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING
Legg igjen en kommentar