Forbredelses- og idéutviklingsfasen

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 

 DSCF1341_gb

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

Kunnskapskilden – Webutviklingsprosessen

 

cohdra_100_5142

 

Web utviklingsprossen

Forbredelses- og idéutviklingsfasen

  • Vurderinger som må gjøres i begynnelsen
  • Målsettingen med Web siten
  • Målgruppe og deres behov
  • Produktkategorier
  • Distribusjonsmedia/verktøy
  • Planleggingen
  • Organisering av innhold

Konseptutviklingsfasen

  • Kommunikasjonssituasjon
  • Web sitens struktur og funsjonalitet

Produksjonsfasen

  • Produksjonsplanlegging med milstones
  • Produksjonen

Online publisering og oppfølging

  • Online publisering
  • Oppfølging og vedlikehold av Web siten

 

Kunnskapskilden – Web utviklingsprosessen
Forbredelses- og idéutviklingsfasen

 

Veien fra idé og visjon til en ferdig løsning kan være lang, men hvis du som kunde i samarbeid med oss i Vig Consulting forbereder deg grundig og stiller enkelte klare krav om omfang, organisering,  målsetting, innhold, kostnads- og tidsrammer til Webprosjektet allerede i de innledende samtaler, vil vi sammen spare både tid og penger. Dessuten unngår vi lettere feiltagelser og misforståelser samt manglende presisjon og grundighet.

Ved å forberede oss fornuftig oppnår vi sammen en bedre prosess med en stor sannsynlighet for å oppnå et bedre resultat. Vi har derfor utviklet  en plan for prosessen som vi har delt inn i 4 faser:

A. Forbredelse og idéutviklingsfasen

B. Konseptutviklingsfasen

C. Produksjonsfasen

D. Online publisering og oppfølgingsfasen

A1

Vurderinger som må gjøres i begynnelsen

Kundens krav og målsettinger og vårt samarbeid:

  • Organisering
    Ansvarshavende hos kunde.
    Team hos Vig Consulting. Rollefordeling.
  • Tidsfrister
    Overordnede tidsfrister sett utifra oppstart.
  • Kostnader
    Kostnader for gjennomføring av prosjektet.
  • Designstandarder(Corporate Identity)
    Eksisterende standarder og profilmateriell.

Web-sitens fokus

  • Kundeorientert Web-Site
    – Hvem er kundene?
    – Hva ønsker kundene?
    – Interaktivitet.
    Kundeservice.
    – Kundeorienterte løsninger.
    Detaljerte informasjoner om produkter og tjenester tilpasset differensierte kundegrupper.
  • Organisasjonssite
    – Hvem du er.
    – Hva du gjør.
    – Bedriftens bakgrunn/troverdighet.
    – Oversikt over produkter og tjenester .
  • Produkt- eller tjenestesite
    – Hvem du er.
    – Hva du gjør.
    – Bakgrunn og troverdighetsinformasjoner.
    – Detaljerte informasjoner om produkter og tjenester.
    – Kilde med utfyllende informasjon om produkter og tjenester.
    – Online kunde service.
    – Lett for innledende og kontinuerlig interaksjon.
  • En begivenhenhets- eller promoteringssite
    – En beskrivelse av begivenheten eller promoteringen.
    – Detaljert beskrivelse og informasjon.

 

«On most web sites where the seamless flow of information is cruicial, we find relatively high set-up costs and greatly reducing running costs.» 

 

 

A2

Målsettingen med Web siten

Hva ønsker jeg å oppnå med produktet?

Hvem ønsker jeg å nå, hvordan kan jeg nå disse, og hva ønsker de?

  • Målsettingen styrer valgene for design.
  • Målsettingen definerer resultatet du ønsker.
  • Målsettingen gir deg en målestokk som du kan måle fortgangen i designprosessen med.
  • Målsettingen starter med antagelser.

 

 

Many view the Internet as merely a sales channel and treat it as an add-on without fundamentaly questioning their current business system. They are wrong!»

The age of e-tail

 

 

A3

Målgruppe og deres behov

Kartlegge eventuelle forskjeller i målgruppens informasjonsbehov, som det skal tas høyde for i kommunikasjon og konsept.

Kartlegg målgruppens erfaring, utdannelse, interesse/behov, kjennskap til elektroniske medier, Internett tilgang, tekniske plattform, emner du vil formidle osv..

Eventuelle forskjellige løsninger til forskjellige målgrupper.

Bruk tid på å finne ut hva ditt publikum ønsker seg fra informasjonen du tilbyr.

Ønsker målgruppen

  • å kjøpe/selge?
  • å få svar?
  • å erfare?
  • å lære?
  • å ha det gøy?
  • å forstå?

Da vil du, uansett størrelsen på ditt Web utviklingsprosjekt og ditt budsjett:

  • unngå dyre feil.
  • forsikre deg om best mulig mottagelse.

 

 

«For most products sold on the web today the language barrier is the biggest obstackle.» 

 

 

A4

Produktkategorier

Her kartlegger vi hva produktet skal være.

Reklame/profilering/salg

Opplysning

Opplæring

Oppslag/referanse

Erfaring/opplevelse

Underholdning

 

«The real revolution is going to happen in the consumer space!
It is here that the business systems have to change most dramatically and traditional assets can become completely wothless. Previously unthinkable models, combining ‘high delivered value’ (convenience, product range, service) with ‘low price’, not only become possible, but are expected»

The age of e-tail

 

A5

Distribusjonsmedia/verktøy

Her velger vi  distribusjonsmedia og verktøyet

  • Internett?
    – Skal Web-siten brukes på Internett/Intranett?
    – Hvilken browser har brukerne?
    – hvilken browser designes det for?
  • CD-ROM?
  • Adobe Acrobatfil?

 

 

«Developing an
e-shopping strategy without a thorough understanding of the current environment is criminal»
The age of e-tail
 

 

 

 

 

A6

Planleggingen

Lag en grov oversikt over innholdet

  • Hva er de viktigste emner (kapitler/seksjoner) ?
  • Hvilken type mediaobjekter (bilder, lyd, animasjon mm.) trenger seksjonene?

Prosjektplan

  • Ressursbruk: Hva må gjøres for å skaffe og/eller bearbeide mediaobjekter?
  • Hvilke mediaobjekter må skaffes eksternt, eller lages fra scratch?
  • Tilgjengelig kompetanse?
  • Økonomi/budsjett
    – Hva er den budsjettmessige grensen?

Fremdriftsplan

  • Hva kan gjøres parallelt?
  • Hvilke trinn i prosessen er avhengig av andre etc.?

 

 

 


«Electronic shopping affects your business, whoever you are. All types of goods will sooner or later, be affected by Internet trading. The issue is not which industries and categories are right to enter as an e-shopping player, but where is already too late to get in.»The age of e-tail

 

 

A7

Organisering av innhold

Vi bruker brainstorming og skriver opp alle mulige emner

Vi grupperer emner i seksjoner

Vi strukturer emner i seksjoner og underseksjoner

Vi tegner et flytdiagram som enten er

  • lineært strukturert
  • indeksert strukturert
  • hirarkisk strukturert
  • spindelvev strukturert
  • kombinasjon

 


«Branding is even more important on the impersonal Internet than it is in the bricks and mortar world.»

 

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: