Fase 1 – Planleggings og Strategifasen

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 

UFFICIO_02

Om

 

 

Om

 

Om Vig Consulting

Business Intelligence

Vår Prosess

CV – Norsk

CV- Engelsk

 

Om – Vår Prosess

 

 carvedstick_080312-404E

 Vår Prosess

Fase 1 Planleggings og Strategifasen

1. Start, Planlegging, Organisering & Strategi

2. Situasjonsanalyse 

Fase 2 Design- og produksjonsfasen

3. Konseptutvikling

4. Design og Spesifikasjon

5. Produksjon (web site utvikling)

6. Testing

7. Levering, implementering, aksept og lansering

Fase 3  Promoverings- og målingsfasen

8. Online og Offline Promotering & Måling

Fase 4 Evaluerings, Support og Rådgivningsfasen

9. Evaluering – Evalueringsskjema for kunde

10. Support og Rådgivningsfasen

 

Om – Vår Prosess –
Planleggings og Strategifasen

For å få til en suksessfull Web-Site som er kundeorientert har vi i Vig Consulting utviklet en prosjektert ledelsesprosess i 4 faser som innholder 10 trinn. Vig Consulting sin utviklingsmodell som er prosessorientert tillater forandringer som svar på endringer i omverdenen, eller revurdering av eksterne faktorer som kan ha store implikasjoner for firmaets Internett satsning og strategi. Vig Consulting har hyppige milepæler og oppfølginger i løpet av prosessen som gjør at kunden hele tiden har en oversikt over hvor vi i felleskap befinner oss i prosessen. Vig Consulting sine tjenester,bedriftskultur og prosessorientert metodikk er alle rettet mot å levere kvalitetsløsninger med effektiv utviklingstid og fleksibilitet.

 

Fase 1

Planleggings og Strategifasen

 

Kundekontakt. Etablering av mål og retningslinjer. Forprosjektering.

Research i mulige e-businessmodeller. Analyse av bransje og distribusjonskanaler. Intern Analyse og organisering. Ekspansjonsanalyse. Valg av strategi.

1. Start, Planlegging, Organisering & Strategi

2. Situasjonsanalyse 

 

 

1 Start, Planlegging, Organisering & Strategi   

I denne fasen forberedes spørsmål vedrørende kundens behov og hva Vig Consulting trenger for å gjøre en kvalitetsjobb. Det første møtet sted og en foreløpig kontrakt tegnes.

 

Start og Initiering

I denne fasen forberedes spørsmål vedrørende kundens behov og hva Vig Consulting trenger for å gjøre en kvalitetsjobb. Det første møtet sted og en foreløpig kontrakt tegnes.

 

Planlegging

Her definerer vi prosjektets misjon, dvs. løsningen på det problemet Web-Siten skal være med på å løse. Misjonen svarer på tre spørsmål:

  1. Hva skal vi gjøre?
  2. For hvem skal vi gjøre det?
  3. Hvordan skal vi gjøre det?

Deretter identifiserer vi målene som må være spesifike, målbare, realistiske og tidsbegrenset.

Hvilke suksesskriterier gjelder?

Videre finner vi ut hvilke målgrupper som skal nås med Web-Siten.

Tilslutt bestemmer vi hvor stort prosjektets område skal være og hvilket spillerom vi har i prosjektet. Prosjektets spillerom må ses i sammenheng med tid og kostnader.
Organisering

Her bestemmes hvilke ressurser hos kunden og hos oss selv som er tilgjengelig og det dannes en prosjektgruppe hos klienten og en hos oss eller en felles.

Videre bestemmer vi hvordan kommunikasjonsprosessen skal ivaretas.

Dokumentasjonen som skal inngå i leveransen blir besluttet.

Deretter blir vi enige om tidshorisont og milepæler og kostnadene for prosjektet.

Tilslutt settes det opp en prosjektplan.

Strategisk consulting

Her tas det beslutning om det skal foretas en strategivurdering av 1to1 Scandinavia før prosjektet starter.

Den strategiske planleggingsfasen har som mål å få en rask, men nøyaktig forståelse for klientens forretningsaktiviteter og mål. Klientens fordeler og prioriteringer klarlegges. Analyser kan inkludere markedsanalyser, konsepter for e-Business og Internet baserte Call Centre, strategier for CRM løsninger og organisasjons- og forretningsmessige endrings -og prosessledelse ved innføring av digitale media. Se Situasjonsanalysen for flere detaljer.

 

2 Situasjonsanalyse   

I løpet av denne analysen bestemmes målene med Web siten,bruker-/målgrupper og behovsanalyse. Dette basert på research og fokusgrupper enten foretatt av klienten alene eller i samarbeid med oss eller andre eksterne konsulenter.

Mål

Her videreutvikler vi i samarbeid med kunden målsettingen med «produktet».

Kort beskrivelse/definisjon av bruker-/målgruppen for den totale løsningen. Bruker-/Målgruppe kan være bestemte personer eller en gruppe personer beskrevet ved hjelp av ulike karakteristika.( Alder, kjønn, geografi, interesser..)

  • Hva ønsker du som kunde å oppnå med produktet?
  • Hvem ønsker du å nå, hvordan kan du nå disse, og hva ønsker de?

Målsettingen styrer valgene for design og løsning

  • Målsettingen definerer resultatet du som kunde ønsker.
  • Målsettingen gir deg som kunde en målestokk som du kan måle fortgangen i designprosessen.
  • Målsettingen starter med antagelser.

Bruker-/ Målsegmenter

Her videreutvikler vi i samarbeid med kunden konseptet med hvilke bruker-/målgrupper som skal nåes med løsningen.

Har du som kunde kartlagt erfaring, utdannelse, interesse/behov, kjennskap til elektroniske medier, emner du vil formidle mm?

Bruk tid på å finne ut hva ditt publikum ønsker seg fra informasjonen du tilbyr.

Da vil du, uansett størrelsen på ditt prosjekt og ditt budsjett:

  • unngå dyre feil
  • forsikre deg om best mulig mottagelse

Behovsanalyse

Hvilke behov har kunden som tjenesten må tilfredsstille?
Hvordan ser vi for oss bruken av produktet?
Hvilke behov hos sluttbrukerne kan produktet tilfredsstille, som ikke er tilfredsstilt i dag eller som kan tilfredsstilles på en enda bedre måte enn i dag?

Disse definisjonene vil være grunnlaget for suksesskriterier for tjenesten. Definisjon av mål, målgrupper og behov vil bygge på kundens egen markedskunnskap.

Analyse av omverdenen

Her undersøker vi blant annet:

  • Sosial utvikling
  • Økonomisk utvikling
  • Økologisk utvikling
  • politisk/juridisk utvikling
  • Teknisk utvikling

F.eks

  • Hva slags teknisk infrastruktur eksisterer?
  • Hva slags teknisk infrastruktur planlegges?
  • Hvilke krav må settes til nåværende og fremtidig teknisk infrastruktur for prosjektgjennomføringen og den endelige løsningen.
    – Nettverk (lokalnett),
    – Servere(databasesystem,
    – www/http,
    – firewalls,
    – nettverks operativsystem), osv.

Market Intelligence

Her undersøker vi blant annet:

  • Hvilke konkurrerende produkter finnes?
  • Hvilke konkurrenter har kunden generelt?
  • Finnes det produkter kunden har godt inntrykk av?

Anbefalinger

Med en gang vi har en rekke med mulige konsepter og tilnærminger, evaluerer vi hver i henhold til de målene og kritiske suksessfaktorer som er definert. Vi tester også det generelle konseptet mot brukervennlighet, tekniske guidelines og juridiske spørsmål.

Tilbake til Vår prosess

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: