Intelligence Resource (IR)
Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/
OmverdensOvervåking (OO)
Vig Consulting kan tilby rådgivning når det gjelder |
|
|
Produkter, Kurs og Tjenester
Vig Consultings tjenester og produkter innholder Web konsultasjon og strategi utvikling, Interaktiv merkevareoppbygging, skape community, E-handels strategier og teknologi, bruker/kunde utvikling , CRM, Online og Offline promotering, Business Intelligence og Enterprise Risk Management.
Tjenester – Tjenester
Tjenestene inkluderer :
Tjenester – Tjenester–
Intelligence/Business Intelligence
Våre tjenester består av ulike typer bistand fra grunnleggende Intelligence/Business Intelligence til hjelp for at Intelligence-prosessene skal løpe slik organisasjonen har forutsatt. Vi er derfor med hele veien om ønskelig.
|
Rådgivning
La oss erkjenne at kjennskapen til Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/OmverdensOvervåking(OO) er svært varierende blant enkeltpersoner i styre og ledelse i norske organisasjoner. Før beslutning om innføring/ikke innføring eventuelt blir tatt opp bør man vurdere om man har en noenlunde enhetlig oppfatning av hva Intelligence (I)/ Business Intelligence (BI)/OmverdensOvervåking(OO) er blant beslutningstakerne. Kommer organisasjonen til den konklusjon at det kan være hensiktsmessig med ”påfyll” vil vi kunne bistå med informasjon og som sparringspartner under denne prosessen.
- Hva er Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/OmverdensOvervåking(OO)?
- Hva betyr det for oss?
- Hva kan organisasjonen tjene på å innføre Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/OmverdensOvervåking(OO)?
Forundersøkelser
Før styret og ledelsen tar den endelige beslutning om innføring av ERM bør det ha en rimelig klar oppfatning av hva dette vil bety for organisasjonen. Forundersøkelsene er de første forsiktige forsøk på å bringe på det rene om organisasjonen er i stand til å nyttegjøre seg de muligheter som ligger i ERM.
- Hva er organisasjonenes utgangspunkt?
- Etablerte rutiner
- Organisasjon
- Målekriterier
- Intelligencekultur/modenhet
- Visjoner
Forprosjekt
Basert på forundersøkelsene og foreløpige konklusjoner må organisasjonen bestemme seg for hva den ønsker å oppnå med Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/OmverdensOvervåking(OO) og hvordan den tar sikte på å komme dit. For å komme frem til de riktige beslutningene må styret og ledelsen ha konkrete beslutningsunderlag. De personer eller organisasjonsenheter som skal realisere en eventuell beslutning om gjennomføring må også ha sine instrukser.
- Ambisjoner/mål
- Prosjektplan
- Prosjektbudsjetter
- Fullmakter og mandater
- Organisering
Innføringsprosjekt
Innføring av Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/OmverdensOvervåking(OO) kan være en mangeartet aktivitet. Best resultat får man vanligvis når organisasjonens egne ressurser står for de sentrale og vesentligste aktivitetene. Likevel vil det kunne være hensiktsmessig å kunne trekke på tidligere erfaringer gjennom:
- ”Mentoring og Coaching”
- Kurs og opplæring
- Verktøy og hjelpemidler
Innleid ”Intelligence/Business Intelligence Officer”
En Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/OmverdensOvervåking(OO)–prosess er en syklisk prosess som gjennomføres med visse mellomrom. Avhengig av gjennomføringsfrekvens, organisasjonens størrelse og kompleksitet kan organisasjonen finne det vanskelig å gjennomføre og innføre en Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/OmverdensOvervåking(OO)–prosess med de personellmessige ressurser organisasjonen har til rådighet på et gitt tidspunkt. En løsning kan da være at organisasjonen leier inn den kapasitet den trenger for å gjennomføre de enkelte fasene i syklusen for et kortere eller lengre tidsrom.
- Vedlikehold av kontekst.
- Gjennomføring av kjerneprosessen
- Identifisering
- Analyse
- Evaluering
- Tiltak
- Rapportering
Intelligence/Business Intelligence
Overvåkning av omverdenen for alle organisasjoner er nødvendig for alle organisasjoner for å overleve på lenge sikt. Selskaper trenger til rett tid riktiginformasjon om omverdenen, markedet, konkurrenter, kunder, nye produkter/tjenester, patenter og trender for å kunne ta riktige beslutninger. Intelligence/Business Intelligence sin fundamentale oppgave er å spesifisere og levere nøyaktig informasjon for derved å redusere usikkerheten ved kritiske valg.
Vig Consulting hjelper sine klienter med å analysere effektene av den nye verdenen gjennom Intelligence/Business Intelligence.
|
Vig Consulting foretar research og strategiske analyser for å tilfredsstille bedriftens umiddelbare behov for informasjon samt analysere den løpende flyten av Business Intelligence.
Å iakta omverdenen er nødvendig for alle bedrifter for å overleve både på kort og lang sikt. En god forståelse om kunder, konkurrenter, trender og drivkrefter er viktig for å lykkes med å fatte riktig beslutning til rett tid og, i riktig tilfelle. Dette må til for å gjennomføre strategier med kvalitet.
1 |
Effektiv overvåking av omverdenen er avgjørende for å lykkes i markedet. |
Vig Consulting har utviklet ett konsept som muliggjør å bygge opp en organisasjon og ett Intranett som systematisk arbeider med å samle inn og analysere informasjon. Dette kan være om kunder, konkurrenter, markedet, trender og andre forretningsmessige og kritiske områder.
|
1
2 |
Vig Consulting følger trinnvis og systematisk denne prosssen |
|
3 |
Vig Consulting tjenester innen Internett marketing intelligence er innen følgende områder |
Personal Intelligence
Intelligence er her hvordan få tak i informasjoner. Internett letter denne prosessen.
Her gir Vig Consulting kunden ett overblikk over hvilke informasjoner som firmaet / organisasjonen kan få tak i og, hvilke som er mest relevant for firmaet og dets eksistens.
Tre veier å gå for å samle inn å få tak i informasjoner
|
Environmental Intelligence
Hvordan bygge opp ett system for overvåking av omverdenen. Hvilke kilder er relevante?
Her svarer Vig Consulting på hvordan samle inn og vurdere trender innen følgende områder:
|
Consumer Intelligence
Hvordan bygge opp ett “Consumer Intelligence System” og bruke konklusjonene som trekkes til aktivt å forbedre dialogen og samarbeidet med kundene?
Consumer Intelligence Systems er nødvendig pga. at kundene i dag har og dessuten vil få en mye sterkere stilling ovenfor leverandørene.
Internett har åpnet for helt andre mer effektive muligheter for kundene til å sammenligne priser, tilbud etc.
Firmaet trenger å ha en direkte og koninuerlig interaksjon mellom kunde og seg selv.
Firmaet trenger a vite hvem kundene er og hvordan de opptrer i forskjellige situasjoner.
Firmaet trenger å vite deres reaksjoner på privatliv og sikkerhet.
Competitive Intelligence
Hvordan bygge opp ett system for overvåking av konkurrenter og samle inn informasjoner om firmaets nåværende/potensielle konkurrenter?
|
4 |
Vig Consulting sin Intelligence/Business Intelligence Prosess |
Vi analyserer firmaets totale behov når det gjelder forretningsmessig kritisk informasjon, både kvalitativt og kvantitativt, i nært samarbeid med ledelsen.
Fase 1: Forstå firmaets forretningslogikk og omverdenen
Fase 2: Forstå beslutningsprosessen og kritisk informasjonVi velger ut kilder, eksternt og internt, som tilfredsstiller behovet. Denne delen av prossen gjøres i nært samarbeid med ledelsen, sluttbruker og Business Intelligence avdelingen. Fase 3: Skape en kundetilpasset løsning for overvåking av omverdenen. Vi skaper unike, egenutviklede intelligente agenter som garanterer at informasjonene leveres automatisk til organisasjonens Intranett. Fase 4: Utdanne og trene organisasjonen. Vi utdanner og trener de ansatte i å se nytten av og arbeide praktisk med kontinuerlig og systematisk overvåking av omverdenen. Hele organisasjonen må forstå hvorfor overvåking av omverdenen er viktig. Overvåking av omverdenen er ikke noe som gjøres av bare 2-3 personer. Effektiv overvåking av omverdenen må involvere hele organisasjonen! Fase 5: Oppfølging og støtte I takt med at bedriften og omverdenen forandres må bedriftens overvåking av omverdenen følge med. Vi hjelper bedriften med kontinuerlig støtte i denne fornyelsesprosessen gjennom aktiv coaching og direkte support. |
5 |
Grunnleggende retningslinjer for Business Intelligence System |
Nedenfor følger en liste av grunnleggende retningslinjer for firmaer/organisasjoner som ønsker å bygget ut ,og ta i bruk Business Intelligence.
|
Tjenester
Kurs
De fleste av våre kurs holdes i sammenheng med andre oppdrag vi har for våre kunder og tilpasses disse. Prisene på kursene vil derfor avhenge av oppdraget som helhet.
Produkter
Her tilbyr vi kjøp av bøkene Praktisk Enterprise Risk Management blant annet . For videre lesning se www.risikoledelse.com
Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:
VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992
Jan Vig
Daglig leder
__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com
Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING
Legg igjen en kommentar