Skap et online community

 

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

 

Kunnskapskilden –  E-Business

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

E-Business – Nøkkelområder

E-Business – Sjekkliste Strategi


E-Business – Sjekkliste for IT Infrastrukturen


E-Business – Sjekkliste Innhold


E-Business – Sjekkliste for E-Handelssystemet


E-Business – Sjekkliste Marketing


E-Business – Sjekkliste Kundeservicesystemet
 

E-Business – Online Community

The E-Business, the E-Customer, their Relationship and Interactivity

 

 

KunnskapskildenE-Business –
Online Community

 

1

Online Community – hva og hvorfor

 

Trenden har vært tydelig lenge: makten skifter mer og mer over fra produsent til forbruker (konkurransen øker stadig), og selger må henvende seg mer og mer direkte til hver enkelt kjøper (dialogmarkedsføring). Den bedriften som best klarer å hjelpe meg gjennom en kjøpsprosess og nå fram til det produkt som er ideelt meg, vinner kampen. Og pengene mine.Internetts styrke er først og fremst som et kommunikasjonsmedium – å skape dialoger og forhold mellom mennesker. Likevel har de fleste bedrifter som har tatt skrittet ut i markedsføring på internett valgt å bruke massemedium-modellen: en ferdiglaget statisk brosjyre som forteller det samme budskap om og om igjen, uansett mottakers behov. Og uten mulighet for dialog eller ‘interaktivitet’.

Boken Net.gain trekker fram telefonen som et eksempel. Da Graham Bell oppfant det nye mediet, trodde han at det først og fremst ville bli brukt til å overføre musikkkonserter og andre former for en-til-mange kommunikasjon. Det tok tid før han ble overbevist om at dens største suksess ville bli som samtalemedium!

Internett er nærmere telefonen enn TV, bøker og blader – bare med et vell av flere former for å overføre informasjon (lyd, tekst, bilde osv.). Internett er mediet for dialog og kommunikasjon, indivualisering og personalisering.

Forskerne og trend-analytikerne tror derfor at ‘nettsamfunn’ eller ‘communities’ vil bli morgendagens vinnere. Hvis man klarer å samle sammen det meste av den informasjon folk trenger rundt et emne, og får nok mennesker til å bruke nettstedet, delta i debatter, skrive artikler og innlegg, og veileder folk i fra a til å når de skal kjøpe inn varer eller tjenester rundt nettstedets emne, så har man også det perfekte sted for å selge inn varer eller tjenester. Og dermed tjene penger. Brukeren vet hvor hun skal gå for å gjøre det beste valget og få de beste rådene.

 

 

2

Praktiske tips for å skape et nettsamfunn

 

  • Sett deg inn i bransjen eller nichen du ønsker å nå og finn ut hvilke informasjonsbehov de har og den skritt-for-skritt prosessen de går igjennom for å hente inn den kunnskap de trenger i jobben sin.
  • Bygg et nettsted som har denne informasjonen, enten gjennom partnerskap med andre informasjonsleverandører (f.eks. bok- og bladforlag), en ledende bedrift i bransjen eller innhent informasjonen selv.
  • La bruken av nettstedet følge de naturlige skritt en bruker tar når hun samler inn informasjon og tar beslutninger.
  • Tilrettelegg for mest mulig kommunikasjon mellom brukerne av nettstedet – forum/diskusjonsgrupper, chat, kommentarer/kritikk av artiklene på nettstedet osv. All denne feedbacken blir i seg selv svært nyttig informasjon for brukerne av nettstedet.
  • Skaff trafikk. Markedsfør nettstedet aktivt overfor målgruppen. Det er viktig at du når den såkalte «kristiske masse» så fort som mulig slik at nettstedet får en verdi fordi man kan kommunisere med mange likesinnede og mange bidrar med informasjon.
  • Begynn å selge produkter og tjenester – som brukerne vil sette pris på og passer inn i beslutningsprosessen deres. Jo flere leverandører nettstedet tilbyr produkter fra, jo mer verdifult vil nettstedet være for brukerne.
  • For de avanserte: få på plass programvare som automatisk sporer aktiviteter og ønsker til den enkelte nettbruker og skreddersyr innhold og funksjoner for ham.
  • Og før du går i gang med det hele: sørg for å ha en gjennomtenkt plan for hele nettstedet, inkl. økonomiske tall (budsjetterte inntekter og utgifter de første par årene) slik at du kan få støtte for prosjektet i bedriften din eller på annen måte har de ressurser som skal til for å få suksess.

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: