E-Business – Sjekkliste Strategi

Intelligence Resource (IR)

Praktisk Intelligence (I)/Business Intelligence (BI)/

OmverdensOvervåking (OO)

 DSCF1341_gb

Kunnskapskilden

 

Intelligence/Business Intelligence/ OmverdensOvervåking 

E-Business 

Internet Marketing Intelligence

Internett Marketing  

Web utviklingsprossen 

CD/Video utviklingsprossen 

Tips& Triks 

Linker

 

Kunnskapskilden –  E-Business

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

E-Business – Nøkkelområder

E-Business – Sjekkliste Strategi


E-Business – Sjekkliste for IT Infrastrukturen


E-Business – Sjekkliste Innhold


E-Business – Sjekkliste for E-Handelssystemet


E-Business – Sjekkliste Marketing


E-Business – Sjekkliste Kundeservicesystemet
 

E-Business – Online Community

The E-Business, the E-Customer, their Relationship and Interactivity

 

 

KunnskapskildenE-Business –
Sjekkliste Strategi

De fleste bedrifter/organisasjoner begynner sin Web eksistens mer som en brosjyrepresentasjon. Fokuset er på å bidra med informasjoner om bedriften/organisasjonen og produktene/tjenestene i håp om at disse informasjonene vil bidra til at kundene gjør forretninger med de via tradisjonelle kanaler.

Det neste trinnet i utviklingen av en e-Business er å bidra med kunde support og service og tillate kundene interaktivitet. Dette gjøres vanligvis ved hjelp av interaktive verktøy som tillater kundene å øke kunnskapen om bedriften/organisasjonen og dens produkter/tjenester og kanskje hjelpe de til å foreta en kjøpsbeslutning. Et eksempel kan være en aksjekurs grafisk fremstilt via en aksjemeglers Web-site. Men som i første eksempel må også her kunden gå offline for å fullføre transaksjonen.

En e-handelsløsning går et trinn videre. Målet med e-handelsløsningen er å tillate kundene å betjene seg selv og fullføre hele transaksjonen, fra start til ferdigstillelse uten å måtte gå offline.
Å oppnå suksess med e-handel krever forsiktig planlegging innen forskjellige nøkkelområder.

Når du du investerer i e-handel trenger du å gå igjennom en helhetlig og integrert prosess hvis du ønsker å lykkes.

 

1

Vit hva du ønsker å investere i e-handel

Vit hvorfor du ønsker å investere i e-handel og hva du håper å oppnå.

«What satisfied someone yesterday, won’t necessarily satisfy them tomorrow. The only way to find out what satisfies them today is to ask.« 

 

2

Hvilke problemer løser du?

Identifisere kundenes problemer som de erfarer og komme opp med løsninger.

Har du identifisert hvilke problemer du løser for dine brukere(kunder)?

Har du identifisert hvordan din Web-site kan gjøre dine kunders liv lettere?

Har du tatt en beslutning på hvordan din Web-site gir dine kunder en bedre måte å gjøre forretninger med deg på enn de måtene som i dag eksisterer? Har dere testet om Web-siten er bedre enn dagens realitet?

 

3

Er dine produkter eller tjenester egnet for Internett?

Forstå hvilke av dine produkter eller tjenester som er egnet for Internett.

Er dine målmarkeder interessert i å engasjere seg i e-handel med deg?

Kan du nå et globalt publikum med dine produkter eller tjenester?

Hvis du selger fysiske produkter vil leveringskostnadene forvares for å selge det via Weben?

«The more intimately we know our customers, the more precisely we will be able to offer them exactly what they want.» 

 

 

4

Identifisere målsegmenter

Identifisere og forstå de kundegrupperingene du retter deg mot.

Har du identifisert dine kundegrupper? (prøver du å nå individuelle kunder, bedrifter, offentlig institusjoner eller agenter, læringsinstitusjoner er noen andre grupper?)

Har du identifisert størrelsen på hver av kundegruppene og deres vekstpotensial?

Har du identifisert Internett og e-handels gjennomtrengningsrate blant de forskjellige kundegrupper?

Har du identifisert faktorer som vil ha effekt på veksten av hver kundegruppe og deres interesse og villighet til å engasjere seg i e-handel med deg?

Har du identifisert noe du kan gjøre for å fjerne eventuelle hindringer som kan hindre kundegruppene i å gjøre forretninger med deg online?

Har du informasjoner om demografiske basisdata (alder, kjønn, inntekt, yrke, bransje og geografisk lokalisering) for hver av dine kundegrupper? Innen hvert segment har du forsikret deg om deres villighet til å gjøre forretninger med deg elektronisk(online)?

 

5

Design for et globalt publikum

Forstå mulighetene ved at Internett har ett globalt publikum og rette din
Web-site mot det faktum med dine produkter og tjenester.

Har du tatt en besluttning på hvordan din Web-site skal ta hensyn til internasjonale besøkende?

Har du designet interface, innhold og produkter/tjenester til å passe til språk, valuta, toll, rettslige regler og infrastrukturen i individuelle markeder?

 

«If you are not thinking customer, you are not thinking».

Theodore Lewitt

 

 

6

Analyse av konkurrentene

Analysere dine konkurrenter og hva de tilbyr.

Har du analysert spesifikt hva dine tradisjonelle konkurrenter gjør på Internett?

Har du sjekket via søkemaskiner og directories om det finnes nye identifiserbare konkurrenter som har dukket opp på bakgrunn av konkrete resultater av Weben og e-handel.

Har du identifisert hva som skjer innen din bransje i USA spesielt mht.
e-handel?

Har du iakttatt og vurdert de mest populære Web sitene og dine favoritter for å se hva du kan lære fra de?

Har du vurdert Web-sitene til leverandører, distributører og hovedkunder for å finne ut om det finnes muligheter for å bruke Internett og e-handel til å forbedre dine relasjoner?

Har du identifisert hovedutfordringene og trusler for din bedrift/organisasjon og/eller noen nye muligheter som skapes via Weben og e-handel?

 

 

7

Sette realistiske mål for «return on investments»

Sette realistiske mål for «return on Investment» og klarlegge hvor mye du vil trenge og investere for å oppnå suksess.

Har du satt mål for ditt «return on investment?

Har du tatt en avgjørelse på tidsperioden som du håper å få noe igjen for dine investeringer?

Har du satt opp måneds mål som vil lede deg til årlig å oppnå din målsettning mht. «Return on investment»?

Har du etablert systemer for å måle om du når dine mål eller ikke?

Fortar du en regelmessig oppfølging av din ytelse for å sjekke om du når dine mål? (Hvis du ikke møter dine mål, hvorfor ikke? Hva kan du gjøre annerledes? Hvilke andre tjenester kan du tilby? Hvordan kan du promovere din Web-site mer effektivt?)

 

The key challenge is to tailor communications to each customer 

 

 

8

Hvilken investering forlanges?

Har du bestemt beløpet som er nødvendig å investere for å utvikle din e-handel? Har du tatt hensyn til marketing og fortløpende driftskostnader og servicekostnader?

 

«If we provide real satisfaction to real customers – we will be profitable».

John Youngt

 

9

Hvor mye trafikk vil du trenge?

Kalkulere hvor mye trafikk du vil trenge for å møte dine mål mht. «Return of investment».

 

«Always aim to target as precisely as possible. The more accurate the target, the fewer resources will be wasted in hitting it.» 

 

 

10

Velg ditt domene navn med omhu?

Registrer ditt domene navn i ditt lokale marked, iI alle land som du er fysisk lokalisert i og for alle datterselskaper og hoved merkevarer.

Hvis din bedrift er en eksisterende en, har du da valgt et navn som reflekterer ditt merke navn i den reale verden?

Hvis bedriften din er en ny en, har du da valgt et domene navn som er lett å huske, lett å stave og lett å uttale?

Hvis din bedrift er en Norsk Web-site, har du da søkt også å få registrert .com navnet?

Har du søkt om å registrerer ditt domene navn i hvert land som du fysisk opererer i ? Har disse lands spesifikke domene navn sine egne Web-site, eller i det minste linker til hoved-siten?

Har du registrert domene navn for andre merkenavn eller forretningsnavn som Web surfere bruker for å se etter deg på Internett? Har disse tilleggs domene navn deres egne Web-site eller har de i det minste link til hovedsiten?

 

«E-customers aren’t loyal to brand. They are loyal to other customers and the employees with whom they have established a relationship»
David Siegel

 

 

Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å vite mer om Intelligence Resource kan du bruke kontaktmulighetene nedenfor:

 

VIG CONSULTING
ORG.NR: 977 505 992

Jan Vig
Daglig leder

__________________
Kirkeveien 35, NO-1710, SARPSBORG
Mobile : +47 414 43 727
e-mail: ja-vig@online.no
Web: www.slowdown.no ,www.intelligence.no , www.risikoledelse.com

Copyright © 2000-2015 VIG CONSULTING

Del på bloggen

Bookmark and Share

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: